Abstract:
دربارۀ اسلام آوردن ابوذر در منابع کهن روایتهای گوناگونی نقل شده است که با یکدیگر همخوانی چندانی ندارند. در این مقاله که بر روش توصیفیتحلیلی استوار است، به حدیث اسلام آوردن ابوذر در روضۀ کافی پرداخته و سعی شده سند و محتوای آن تحلیل و بررسی گردد. برایند این مطالعه آن است که روایت اسلام آوردن ابوذر، گرچه در منابع تاریخی نقل شده، در منابع روایی شیعه به دو طریق متفاوت توسط ثقة الاسلام کلینی در بخش روضۀ کافی و صدوق در امالی آورده شده است. نهتنها محتوای روایت مردود نیست بلکه با واکاوی سند روایت و تتبع در قراین نقلی و بررسی دلالت متن روایت و توجه به مبنای متقدمین در گزینش حدیث و شرایط صدر اسلام و وجود نقل به معنا در روایت دریافت میگردد که امکان وقوع رویداد شگفتآور برای ابوذر بدیهی بوده و از هرگونه استبعاد به دور میباشد.
Various traditions have been narrated about the Islam of Abu Dharr, which do not agree with each other. This article is based on descriptive-analytical method. He has studied the tradition of bringing Islam of Abu Dharr in Rawdah of Kafi and has examined its Isnad and the content. Therefore, it has been concluded that, The tradition of bringing Abu Dharr to Islam, although it has been quoted in historical sources, but In hadith sources of Shia In two different ways by Kulayni in the Rawdah section of Kafi and Saduq are mentioned in Amali. Not only the content of the tradition is not rejected but also with Isnad of tradition analysis and following in the narrated evidences and examining the meaning of the narrative text and paying attention to the basis of the predecessors in selecting the hadith and the conditions of the beginning of Islam and the existence of meaning is received in the tradition that the possibility of a surprising event was obvious to Abu Dharr and is far from any exclusion.