Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای جهانی توسعه حرفهای معلمان است. مطالعه از نوع کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. دادهها با مرور ادبیات و پیشینه نظری از طریق جستجوی نظاممند منابع کتابخانهای، پایاننامهها و مقالات موجود در پایگاههای اطلاعاتیERIC, ScienceDirect, Scopus, Springer, Magiran, IranDoc گردآوری شدهاند. از میان پژوهشهای صورت گرفته داخلی در سالهای 1390 تا 1396 و پژوهشهای خارجی در سالهای 2008 تا 2018، تعداد 80 مورد پژوهش شناسایی و از میان آنها 53 مورد پژوهش برای بررسی و تحلیل انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوای استقرایی و کدگذاری باز و گزینشی استفاده شده است. برای تایید اعتبار یافتهها از معیار باورپذیری (توصیف همتایان)، برای تامین اطمینانپذیری از کفایت اجتماعی، برای تاییدپذیری از نگارش یادداشتهای تاملی و برای انتقالپذیری از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. بررسیها نشان دادند که مطالعات سنتزپژوهی طی سالهای اخیر روند روبه رشدی داشته است و الگوی موردنظر در سه بعد دانش (دانش تخصصی، دانش فناوری اطلاعات، دانش تربیتی)، منش (اخلاق فردی، اخلاق سازمانی) و کنش (ارتباط میان- فردی، ارتباط درون- سازمانی، ارتباط برون- سازمانی) قابلتفکیک است. سیاستمداران و برنامهریزان آموزشی میتوانند با استفاده از الگوی مفهومی مستخرج، تدابیر شایسته را برای توسعه حرفهای معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی اتخاذ کنند. معلمان نیز قادرخواهند بود تا از الگوی موجود برای افزایش شایستگیها و روزآمد کردن دانش و مهارتهای خویش بهره بگیرند.
The present research aims to identify the global components involved in the professional development of teachers. The research is of qualitative kind, and synthesis research has been used. The data have been collected by means of literature review and studying theoretical background, and systematic searching of library resources, dissertation theses and articles on databases such as IranDoc, Magiran, Springer, Scopus, ScienceDirect, and ERIC. From the domestic studies carried out from 2011 to 2017 and the foreign studies conducted from 2008 to 2018, 80 studies were identified, and 53 of them were selected for analysis. Inductive content analysis and open coding with a selective approach were used in this research. In order to validate the credibility of the findings, peer descriptions were used, social competence was used to provide dependability, and reflection notes were used to achieve confirmability, and purposive sampling was used on order to provide transferability. The studies showed an increase in the synthesis research conducted in recent years, and the model provided by this study can be categorized into three dimensions: knowledge (specialized knowledge, knowledge of IT and educational and developmental knowledge), ethos (personal ethics and organizational ethics) and action (interpersonal relationships, intra-organizational relationships, and extra-organizational relationships). Policy makers and planners can use the conceptual model provided by this study to divide appropriate strategies aiming to bring about teachers' professional development and improve the quality of education. Teachers will also be able to use the model in order to enhance their competences and update their knowledge and skills.
Machine summary:
ايوبي (١٣٨٣) به دانش موضوعي ، محيط يادگيري ، فناوري آموزشي ، توسعه منابع انساني ، برنامه ريزي آموزشي و پايگاه اطلاعاتي ؛ زاهدي و بازرگان (١٣٩٢) به تقويت مهارتهاي آموزشي و تقويت مهارتهاي ارتباطي ؛ ميرکمالي ، پورکريمي و حجري (١٣٩٤) به توســعه فردي ، آموزشــي ، پژوهشــي ، سازماني ، اخلاقي ، فرهنگي و اجتماعي ؛ خان ١ (٢٠١٧) به شبکه هاي ارتباطي ، فناوري اطلاعات و همکاري معلمان و آلن ٢ و همکاران (٢٠١٥) به روابط دانش آموز و معلم ، ســازمان کلاس و حمايت آموزشــي و تدريس مشــارکتي اشاره کرده اند.