Abstract:
آموزش مهمترین رکن یک کشور است که می تواند بر زندگی احاد مردم تاثیرگذاشته و نقش مهمی را برای داشتن آینده بهتر ایفا کند، هر تغییر بزرگی با افکارنو آغاز می شود و این افکار و ایده ها در طول آموزش بدست می آیند. مدارس جایگاه های اصل یآموزش در جامعه هستند و بی شک برای اجرا هرگونه تحول در سیستم آموزشی کشور نیاز به توجه بیش از پیش به مدارس وجود دارد. علم زیستشناسی به بررسی و مطالعه جانداران مختلف از نظر ساختاری، عملکردی و چگونگی تشکیل میپردازد و بهنظر میرسد انتقال بهتر پدیدههای زیستی در علم زیستشناسی نیاز به استفاده از روش های جدید و خلاقانه دارد. در این مقاله به معرفی مشکلات و موانع یادگیری درس زیستشناسی، راهکارهای موثر در آموزش خلاقانه زیستشناسی و ارایه چند راهکار برای پرورش خلاقیت میپردازیم.
Machine summary:
رویکردهای جدید در تدریس زیست شناسی میترا محمودزاده آخرت1 1 کارشناس ارشد فیزیولوژی گیاهی و دبیر زیست شناسی دبیرستان های مشهد، استان خراسان رضوی چکیده آموزش مهمترین رکن یک کشور است که می تواند بر زندگی احاد مردم تأثیرگذاشته و نقش مهمی را برای داشتن آینده بهتر ایفا کند، هر تغییر بزرگی با افکارنو آغاز می شود و این افکار و ایده ها در طول آموزش بدست می آیند.
بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار و متخصصان آموزش و پرورش، برنامه های گوشی های هوشمند و تبلت ها را به عنوان وسیله ای برای یادگیری مشارکتی مورد بررسی قرار داده اند رایانه ها و تبلت ها دسترسی دانش آموزان و مربیان به وب سایت ها و برنامه های کاربردی را فراهم می کنند(Friedman, 2011).
استفاده از فناوری های الکترونیکی و تلفیق آنها با تجارب یادگیری دانش آموزان، آنان را در یادگیری موارد ذیل یاری خواهد داد: تصمیم گیری، سرمشق قرار دادن، بررسیهای علمی، تجربه کردن ابعاد متعدد هنر، حل مسائل و مشکلات حقیقی و سرانجام شرکت در بسیاری از مجامع و گروههای بشری آموزش و پرورش وسیله ای مهم در انتقال فرهنگ جامعه و نشر آن است.
برای این کار میتوان از روش های زیر استفاده کرد (شریفی، 1396): • مطرح کردن اخبار مرتبط با داروها، DNA، محیط زیست، رشد جمعیت و موضوعهای دیگری را که زیستشناسی بر آنها تأثیر میگذارد.
(Meishar-Tal and Gross, 2014) استفاده ازسایر روش های آموزشی یادگیری منفعل نوعی یادگیری است که طی آن دانشآموزان دانش را از معلم دریافت میکنند؛ در حالیکه برخی یادگیری فعال را که طی آن دانشآموزان مسئولیت بیشتری برای بررسی و درک موضوعات دارند، ترجیح میدهند.