Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه رابطه امید به زندگی با سلامت روان در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های نمونه دولتی شهرستان بابل در شرایط کرونا انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود که به شیوه میدانی انجام گرفت. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های نمونه دولتی شهرستان بابل بودند که بر اساس نمونه گیری تصادفی چند مرحله تعداد 150 نفر انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیر امید به زندگی، از پرسشنامه امید اسنایدر و به منظور سنجش سلامت روان، از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) استفاده شد. برای بررسی همبستگی بین مولفه ها از آزمون پیرسون و برای مقایسه بین نتایج مولفه ها از آزمون تی دو گروه مستقل استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که در مقایسه با امید به زندگی و سلامت روان به ترتیب دختران با اختلاف 92/8 و 93/64 میانگین کمتری نسبت به پسران در این مدارس داشتند. در مقایسه ی سلامت روان یافته ها نتایج مستقیمی با سطح امید به زندگی در دختران و پسران داشته است از این رو میانگین میزان افسردگی و نارساکنش وری اجتماعی در دختران بیشتر از پسران بود. سلامت روان و امید به زندگی در هر مقطعی نیازمند به بررسی و توجه است چرا که با تغییر متغیر احتمال آسیب جدی به این دو مشخصه چندان بعید نیست و می تواند صدمه ای جدی به خود شخص، خانواده، موقعیت اجتماعی و فرهنگی و موقعیت های شغلی او در آینده وارد کند.
The purpose of this study was to investigate and compare the relationship between life expectancy with mental health in female and female high school students in the city of Babol in Corona. The research method was descriptive-correlation that was conducted in a field. The statistical population of all female and female high school students in Babol was selected based on random sampling several stages of 150 people. In order to measure life expectancy variables, Goldberg General Health Questionnaire (GHQ-28) was used to measure mental health questionnaire. Pearson test was used to investigate the correlation between the components and for comparisons between the results of the components, two independent groups were used. The results of the research showed that in comparison with life expectancy and mental health, girls with a difference of 8.92 and 64.93% had a lower average than boys in these schools. Compared to mental health, direct results with the level of life expectancy in girls and boys, therefore, the average of depression and social disorder in girls was higher than boys. Mental health and life expectancy at any cross-sectional need to look at and attention, because by changing the probability of serious damage to these two characteristics, it cannot be a serious injury to the person, family, social and cultural positions and occupational situations He will enter in the future.
Machine summary:
مقایسه میزان امید به زندگی و سلامت روان در میان دانش آموزان مدارس نمونه دولتی در دوران کرونا الهام علی نیا دون 1 ، محمدباقر فرقانی اوزرودی 2 1 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران 2 کارشناس ارشد تربیت بدنی، آموزش و پرورش شهرستان بابل، ایران (نویسنده مسئول) چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه رابطه امید به زندگی با سلامت روان در دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای نمونه دولتی شهرستان بابل در شرایط کرونا انجام شد.
امید یکی از سازههایی است که به عنوان شاخص توانمندی در بهبود بهزیستی مثبت افراد مورد توجه واقع Al-Ubaydli Ashnani & Mostolizade Thapa Kuh Schraml Tuominen-Soini & Salmela-Aro Mega سلامت روان یکی از مقولههای مهم در مباحث روان شناسی و روان پزشکی بوده و بیماریهای روانی به شکل خطرناکی روبه افزایش است (مرادی و همکاران، 1391).
یافتههای تحقیق شاکه نیا و همکاران نشان داد که بین امید به زندگی و سلامت روان دانش آموزان دختر دبیرستانی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (شاکه نیا و همکاران، 1395)؛ اغلب، تحمل قرنطینه طوالنی مدت، برای افراد مختلف، به ویژه کودکان و نوجوانان، یک تجربه ناخوشایند و استرس زا است و تغییراتی را در روند زندگی آنان ایجاد میکند (بروکس 2 و همکاران، 2020؛ رابین و وسلی 3 ، 2020).
از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان امید به زندگی و سلامت روان در میان دانش آموزان مدارس نمونه دولتی شهرستان بابل مورد نظر است.
The role of hope and study skills in predicting test anxiety level of university students high school and psychological health, self-esteem, positive thinking and social communication.