Abstract:
شرایط اقتصادی کشور برای مطبوعات، بیش از سایر بنگاه های اقتصادی دارای مخاطرات و آسیب های مالی است، زیرا مطبوعات در شرایط تورمی، جز اولین کالاهایی است که از سبد خانوار حذف می شود. از سوی ترویج رسانه های نوین الکترونیکی، نظیر شبکه های اجتماعی به رقابت رسانه ها در جلب مخاطب افزوده است. به منظور ارزیابی نظر استادان و خبرگان جامعه مطلوعاتی در خصوص بررسی نقش مدیریت و کارکنان مطبوعات در تشدید مشکلات مالی و اقتصادی این رسانه در بخشی از پژوهش محقق از روش کیفی مصاحبه ی عمیق با 21 نفر از مدیران روزنامه های دولتی و خصوصی پرداخته و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات آن سعی کرد با تکیه بر عوامل و فشارهای مختلف درون سازمانی به این واقعیت اشاره نماید که ضعف و چالش اقتصادی روزنامه های ایران بر اثر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی حاکم بر مطبوعات کشور ایجاد شده است . این تحقیق با استفاده از روش مصاحبه ی باز و هدفمند تا اندازه ای که اشباع نظری حاصل شود ادامه یافته است . نتایج پژوهش بیانگر آن است که چالش های اقتصادی روزنامه های ایران در بخش درون سازمانی در حال حاضر درقالب چهار طبقه قابل دسته بندی و تقسیم است .در طبقه ی اول : مدیریت رسانه - طبقه ی دوم : مدیریت اقتصاد رسانه - طبقه ی سوم : مدیریت منابع انسانی و مسائل حرفه ای - طبقه ی چهارم : خود سانسوری و نبود روزنامه نگاری تحقیقی است .
مهم ترین یافته های تحقیق گواه ضعف مدیران مطبوعات و نا آشنایی آنان با اصول مدیریت رسانه ئ ضعف انگیزه در کارکنان رسانه و عدم ارتباط مناسب و برابر در ساختار مطبوعات است.
The economic conditions of the country involve financial risks and losses for the press, more than any other economic enterprises , since one of the first goods removed from the household basket , during the inflation, is the press. Moreover, the development of modern electronic media such as social networks has intensified the competion among media to aƩract the audience. To get the opinions of the professors and experts in the press community regarding the study of the role of management and press staff in aggravationg the financial and economic problems of this medium, the researcher conducted a qualitative in-depth interviews with 21 editors of public and private newspapers. Having analyzed the obtained data , the researcher tried to point out the fact that the weakness and economic challenges of The Iranian newspapers are created due to the internal and external factors dominating the country’s press. This investigation has been continued using open purposeful interview methods to the extent that theoretical saturation is achieved. The results indicate that the economic challenges of the Iranian newspapers in the intra-organisational sector can now be categorized into four categories. The first category: Media Management. The second category: Media Economics management . The third category: Human Resource Management and professional Issues. The fourth category: self- censorship and lack of Investigative Journalism.The most important findings of the research include evidence of the weakness of press managers and their unfamiliarity with the principles on media management, poor motivation in media staff and lack of proper equal communication in the structure of the press