Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سلامت روان با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان ساری در
سال ١٤٠١ میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده که با تکنیک پیمایش و بطور مقطعی
انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزانی است که در سال تحصیلی ١٤٠١-١٤٠٠ در مدارس
ابتدایی ناحیه یک ساری، مشغول به تحصیل می باشد. حجم نمونه آماری در این پژوهش بر اساس
بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان (١٩٧٠) ٣٧٣ نفر برآورد شد که بصورت نمونه گیری تصادفی
خوشه ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سلامت عمومی (12-GHQ) بود. برای تجزیه
و تحلیل ها از نرم افزارspss و آزمون های اسپیرمن و یو من وایتنی (معادل ناپارامتری آزمون t) استفاده شد.
نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان میدهد، بین حمایت اجتماعی بر سلامت روان رابطه وجود ندارد
Machine summary:
کارشناس ارشد تکنولوژي آموزشي، دبستان شهيد نجفي پايين دزا چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه سلامت روان با خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان ساري در سال ١٤٠١ ميباشد.
براي تجزيه و تحليل ها از نرم افزارspss و آزمون هاي اسپيرمن و يو من وايتني (معادل ناپارامتري آزمون t) استفاده شد نتايج حاصل از يافته هاي پژوهش نشان ميدهد، بين حمايت اجتماعي بر سلامت روان رابطه وجود ندارد.
. واژه هايکليدي: حمايت اجتماعي، سلامت روان ، دانش آموزان مقدمه يکي از موضوعات جالب توجه در پژوهش هاي اجتماعي، موفقيت تحصيلي است ، زيرا علاوه بر آن که مي تواند به عنوان معياري جهت سازگاري فراگير با محيط آموزشي و موفقيت آينده اش در نظر گرفته شود، بيانگر موفقيت نظام آموزشي در زمينه هدف يابي و توجه به رفع نيازهاي فردي نيز ميباشد (جمالي و همکاران ، ١٣٩٢).
پيشينه پژوهش : پژوهش هاي انجام شده در ايران نتايج پژوهش ميرسليمي و ابراهيمي قوام (١٣٨٧) با عنوان «رابطه حمايت اجتماعي، خودکارآمدي و اضطراب امتحان با سلامت رواني دانشجويان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبايي» نشان داد که رابطه بين خودکارآمدي و سلامت روان و نيز رابطه بين حمايت اجتماعي و سلامت روان مثبت ميباشد.
بين حمايت اجتماعي و سلامت روان دانش آموزان رابطه وجود دارد.
Sciences Statistical Package for the Socia 140 يافته هاي پژوهش فرضيه : بين حمايت اجتماعي و سلامت روان دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بنابراين فرضيه صفر تاييد شده و فرضيه پژوهش که دلالت بر وجود رابطه بين حمايت اجتماعي و خودکارآمدي تحصيلي در بين دانش آموزان دارد، رد مي شود.