Abstract:
جهانیشدن کووید-19، آمار بالای سرایت بیماری و مرگومیر ناشی از آن، پژوهشگران و اندیشمندان این موضوع بهویژه جامعهشناسان را بهصورت آشکاری مجاب کرده تا آن را مسئلهای اجتماعی بدانند. هدف این پژوهش، کشفِ تفسیر و معنای دین از منظر دانشجویان پسر ساکن شهر تهران در مواجهه با پاندمی کوویدـ19 و تأثیر آن بر سلامت روانیـاجتماعی آنان میباشد. روش پژوهش مقالۀ حاضر، کیفی و از راهبرد نظریۀ زمینهای استفاده شده است. به این منظور با 23 دانشجوی پسر ساکن شهر تهران که با روش نمونهگیری هدفمند و استراتژی گلولۀ برفی انتخابشده بودند، مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته انجام شد. هشت مقولۀ اصلی و یک مقولۀ هسته از خلال نظام کدگذاری دادهها استخراج شد: ترس از مرگ، تقویت تفکر و اعتقاد نسبت به آخرت و جهان پس از مرگ، پررنگشدن بعد مناسکی دینداری، تقویت بعد اعتقادی دین، دین و آرامش در دوران شیوع پاندمی، تقویت سرمایۀ اجتماعی و سلامت اجتماعی در دوران شیوع پاندمی، ظهور و بروز معانی جدید از زندگی، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی. همچنین، «پاندمی کووید-19 و بازگشت به معنویت» بهعنوان مقولۀ هسته انتخاب و درنهایت، مدل پارادایمی مستخرج از دادهها تنظیم شد. یافتهها بر این دلالت داشتند که دانشجویان پسر در مواجهه با پاندمی کوویدـ19 به شکلی معنادار دینداری را در ابعاد اعتقادی و مناسکی در خود تقویت نموده و یا بازگشت به معنویت را تجربه کردهاند. همچنین نقش دین در بهبود سلامت روان و جسم این افراد در مواجهه با پاندمی کوویدـ19، پررنگ و مهم میباشد؛ موضوعی که در عصر جهانی با فرهنگی فردگرا، نگاه بشر را به مفاهیمی مانند انسجام و همبستگی، صمیمیت و مشارکت اجتماعی، نیکوکاری در بحران و آرامش در زندگی دعوت میکند.
The globalization of Covid-19, the high rate of disease transmission and mortality resulting from it, has explicitly persuaded researchers and thinkers, especially sociologists, to consider it a social issue. This study aims to discover the interpretation and meaning of religion from the perspective of male students living in Tehran in the face of the Covid-19 pandemic and its impact on their mental and social health. The research method of the present paper is qualitative and the strategy of the underlying theory has been used. For this purpose, in-depth and semi-structured interviews were conducted with 23 male students living in Tehran who were selected by purposive sampling and snowball methods. Eight main topics and one core topic were extracted through the data coding system including fear of death, strengthening thinking and belief in the hereafter and the world after death, highlighting the ritual aspect of religiosity, strengthening the belief aspect of religion, religion and peace during the pandemic, strengthening social capital and social health during the pandemic outbreak, the emergence of new meanings of life, and changes in diet and lifestyle. In addition, "Covid-19 pandemic and return to spirituality" was selected as the core topic, and finally, the paradigm model extracted from the data was set up. The findings suggested that male students in the face of the Covid-19 pandemic had significantly strengthened religiosity in the belief and ritual aspects or experienced a return to spirituality. Furthermore, the role of religion in improving the mental and physical health of these people in the face of the Covid-19 pandemic is significant and important. An issue that in the global age with an individualistic culture, invites the human eye to concepts such as cohesion and solidarity, intimacy and social participation, charity in crisis and peace in life.
Machine summary:
در این بین، حضور در جمعهای مجازی دینی و شرکت در مراسمهای مذهبی در فضای مجازی و یا مکانهای عمومی با رعایت پروتکلهای بهداشتی نیز پاسخی به این تأثیر بیماری بوده است؛ بنابراین با توجه به نظریههای متعدد در بعد کارکرد مثبت دین در مواجهه با بلایا و مصیبتهای عالمگیر، همانگونه که دورکیم نیز به آن تأکید داشته است، پرسشهای گوناگونی دربارۀ نسبت دین و مواجهۀ افراد در جهان کرونازده با آن مطرح شده است که تلاش بر این است در این مقاله به آنها پرداخته شود: - دانشجویان جوان در مواجهه با بیماری کرونا ویروس (کووید-19)، چگونه دین را برای خود معنا کردهاند؟ - نقش دین و اعتقادات مذهبی در سلامت اجتماعی و روانی این جوانان در دوران همهگیری ویروس چیست؟ - آیا دین و آموزههای الهی همانگونه که دورکیم تأکید دارد، باعث ایجاد آرامش و تابآوری در میان افراد شده است؟ 1.
یافتههای تحقیق قادری و اورعی (1400) در پژوهشی با عنوان «دین و دینداری و کووید 19» در بعد اعتقادی نشان میدهد هرچند شیوع این بیماری عدهای را به تردید در اعتقادات مذهبیشان واداشته، اما به تقویت بنیانهای اعتقادی تعداد بیشتری از مردم انجامیده است؛ در بعد مناسکی هرچند باعث تعطیلی مناسک جمعی شده است، اما فناوریهای نوین اطلاعات، اجتماعات مناسکی مجازی را امکانپذیر ساخته و صورتهای افسونزای بدیعی را برای دین ایجاد کردهاند.
; Dotti Sani, G; Guglielmi, S; Maraffi, M; Pedrazzani, A; Segatti, P; Vezzoni, C (2021).