Abstract:
مقالۀ پیشرو به واکاوی تحلیلی و تبیینی عدالت اجتماعی مهدوی در عصر غیبت بر اساس نظریۀ ولایت فقیه میپردازد. در این نوشتار، ابتدا به چیستی عدالت مهدوی و شاخصههای آن، نظیر «فراگیر و جهانیبودن»، «جامع و کاملبودن» و «مقبولیت و پذیرش همگانی داشتن» پرداخته میشود و سپس به پردازش دو افق پساظهور و پیشاظهور که یکی تداعیگر جامعۀ مطلوب مهدوی و دیگری بیانگر جامعۀ ولی فقیه است، مبادرت میشود و در ادامه، چگونگی پیادهسازی عدالت مهدوی در عصر غیبت بر اساس نظریۀ ولایت فقیه بررسی میشود. بر این اساس، در فرایند کار ابتدا مؤلفههای توجیهی ِتحقق اصل عدالت مهدوی نظیر «نیابت ولی فقیه»، «فقاهت ولی فقیه»، «عدالت ولی فقیه» و «معرفتبخشی ولی فقیه» بیان میگردد و در ادامه، به تبیین مؤلفههای توجیهی ِاستمرار عدالت مهدوی نظیر «کاریزماییبودن ولی فقیه»، «عدالتپیشگی ولی فقیه و کارگزاران او»، «ترویج عدالت مهدوی توسط ولی فقیه» و «اجرا و مدیریت صحیح عدالت مهدوی توسط ولی فقیه» مبادرت میشود.
The present paper deals with the analytical and explanatory analysis of Mahdavi social justice in the age of occultation based on the theory of Wilayat-e-Faqih. This paper, first deals with the nature of Mahdavi justice and its characteristics, such as "comprehensiveness and universality", "comprehensiveness and perfection" and "having universal acceptance" and then focuses on processing two post-reappearance (of Imam Mahdi) and pre-reappearance horizons, one of which is associated with the ideal Mahdavi society and the other represents the society of the Wali-e-Faqih. In the following, how to implement Mahdavi justice in the age of occultation is examined based on the theory of Wilayat-e-Faqih. Accordingly, in this process, first the justifying components of the realization of the principle of Mahdavi justice such as "representation of the Wali-e-Faqih", "Considering Wali-e-Faqih as a jurist", "justice of the Wali-e-Faqih" and "knowledge of the Wali-e-Faqih " are stated. Then, the explanatory components of the continuation of Mahdavi justice such as "being charismatic of the Wali-e-Faqih", "justice of the Wali-e-Faqih and his agents", "promotion of Mahdavi justice by the Wali-e-Faqih" and "proper implementation and management of Mahdavi justice by the Wali-e-Faqih " are explained.
Machine summary:
. آری، عدل جهانی بهعنوان ویژگی انحصاری امام مهدی(عجلاللهفرجهالشریف) در روایات بیشماری در منابع مختلف حدیثی شیعه و اهل سنت آمده است که همگی دلالت بر فراگیری و همهجانبهبودن آن دارندکه در این خصوص روایات متعدد و بسیاری از حضرات معصومین^ در منابع حدیثی به یادگار مانده است (خزاز رازی، 1401ق، ص 47؛ نعمانی، 1397، ص 5؛ شیخ صدوق، 1376، ص 26) و حجم عظیمی از منابع شیعه و اهل سنت به این امر اختصاص یافته است (حنبل، 1416ق، ج17، ص 211؛ ابی داود،1420ق، ج4، ص 1831) و در بیانات و سخنان هیچ معصومی این نکته یعنی عدالت مهدوی و کیفیت رخداد آن مورد غفلت قرار نگرفته است؛ بهطوری که محدثان و حدیثشناسان اسلامی به جهت کثرت و متواتربودن آنها به حقیقی و معتبربودن آنها نظر دادهاند (ابن قیم جوزی، 1390، ص 142؛ ابن حجر عسقلانی، بیتا، ج6، ص 493).
5. نظریۀ ولایت فقیه ضامن تحقق و استمرار عدالت مهدوی در جامعۀ عصر غیبت تحقق عدالت از جمله اهداف مهم نهضت جهانی امام مهدی(عجلاللهفرجهالشریف) است.
مقولۀ نیابت ضرورتبخش تحقق عدالت در جامعۀ عصر غیبت بر اساس نظریۀ ولایت فقیه، ولی فقیه در عصر غیبت بهعنوان نایب و امام مهدی(عجلاللهفرجهالشریف) بهعنوان منوبعنه شناخته میشود (نراقی، 1417ق، ص 530).