Abstract:
زمینه: دنیای کار نوظهور مستلزم کسب مجموعهای از شایستگیهای غیرفنی همراه با شایستگیهای فنی در یک حرفه برای اشتغالپذیری پایدار است. این مقاله با هدف طراحی و اعتباریابی الگویی برای تلفیق مولفههای اخلاق حرفهای با شایستگیهای فنی در برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع به رشته تحریر در آمده است. روش: رویکرد تحقیقی حسب مفهوم و ماهیت تحقیق "آمیخته یا ترکیبی" است و هدف آن کاربردی است، جامعه در بخش طراحی الگو متشکل از برنامهریزان درسی، متخصصان اخلاق حرفهای و هنرآموزان و خبرگان دنیای کار بودند و نمونه به صورت هدفمند انتخاب شد و در بخش اعتباریابی، نمونه 28 نفر از برنامهریزان درسی رشتههای مکانیک به صورت تصادفی انتخاب شدند. دادهها در بخش طراحی الگو از روشهای اسنادی و دلفی و در بخش اعتباریابی دادههای به دست آمده از پرسشنامه، از طریق آزمون کولموگروف اسمیرنف و آمار توصیفی فراوانی، درصد و درصد تراکمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای این پژوهش الگویی ارائه گردید که با استفاده از یک ساختار سه بعدی فرآیند تلفیق در رشته مکانیک صنایع صورت گیرد. از منظر متخصصان الگوی ارائه شده با گزارههای مستخرج در ارتباط با تلفیق مولفههای اخلاق حرفهای در برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع همخوانی و توافق بالایی دارد. نتیجهگیری: فرآیند تلفیق شایستگیهای فنی با مولفههای اخلاق حرفهای در تمامی سطوح عناصر برنامهدرسی رشته مکانیک صنایع به دست آمد. نتایج این پژوهش میتواند در طراحی برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی رشته مکانیک صنایع و سایر رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی مورد استفاده قرار گیرد.
Background: The emerging world of work requires the acquisition of a set of non-technical competencies with technical competencies in a career for sustainable employment. This paper aims at designing and validating a model for integrating the ethical components with technical competencies in curriculum based on competency in industrial mechanics’ branch.
Method: The research approach is based on the concept and nature of the research, "mixed or combined," and its purpose is applied. The Statistical Society in the design section of the pattern was composed of curriculum experts, professional ethics experts, and teachers and experts in the occupation, and the sample was chosen purposefully and in the accreditation department, The statistical sample of 28 curriculum experts, were randomly selected. The data in the design section be used documents analysis and Delphi methods, and in the validation section, data from the questionnaire were analyzed by Kolmogorov-Smirnov test and descriptive statistics of frequency, percentage and compaction percentage.
Results: A three-dimensional model was developed to integrate the components of professional ethics into in curriculum based on competency in industrial mechanics. From the experts' point of view, the proposed model was consistent and valid with the components related to the integration of professional ethics components in the curriculum based on competency in the industrial mechanics’ branch.
Conclusion: The process of integrating technical competencies with the components of professional ethics at all levels of the curriculum based on competency in industrial mechanics branch was obtained. The results of this research can be used in the design of curriculum based on competency in industrial mechanics branch and other technical and professional disciplines