Abstract:
این پژوهش باهدف بررسی رابطه تاثیر رهبری آموزشی و رهبری توزیعشده بر خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان زن مدارس شهرستان اسلامآباد غرب اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن معلمان زن ابتدایی شهر اسلامآباد غرب بودند که از میان آنان 100 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای دومرحلهای انتخاب شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامهی رضایت شغلی آلترمن و همکاران ( 2007)، رهبری آموزشی عبدالهی و همکاران (2011)، خودکارآمدی ریگز و نایت (1994)، رهبری توزیعشدهی گوردون (2005)، بود. در تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که تمام متغیرهای مورد بررسی با همدیگر ارتباط معناداری دارند (01/0>p). همچنین با بررسی میزان ارتباط متغیر رضایت شغلی و خودکارآمدی با سایر متغیرها مشخص شد، اگر همهی متغیرها وارد معادله شوند، رهبری توزیعشده و رهبری آموزشی رابطهی معنیداری با رضایت شغلی و خودکارآمدی دارند.
Machine summary:
مدل رهبري قرن 21، بر مفهوم تفويض مسئوليت در ميان گروههای متعدد سازماني در حاليكه همه گروهها بهسوی ارزشها، فرهنگ، نمادها و Darling and Hammond Ladebo Paulík Rimm et al Zee and Koomen Scribner et al Shahrabi et al Dynamics Of Collaborative Groups Gebb Lucia et al Spillan سنن مشتركي حركت میکنند، تأکید دارد.
خودکارآمدی به معنای توانایی ادراک شدۀ فرد در انطباق با موقعیتهای مشخص است و با قضاوت افراد دربارۀ Mission, Vision And Goals School Culture Common Decision Making Assessment And Professional Development Leadership Practice Gordon Strang and Kuhnert توانایی آنها در انجام دادن یک کار یا انطباق با یک موقعیت خاص ارتباط دارد و خودکارآمدی به احساس عزتنفس، ارزشمندی، کفایت و کارایی در برخورد بازندگی اطلاق میشود و درک توانایی نیز باعث میشود که او رفتارهای مؤثری را از خود بروز دهد.
پور رحیم و حسین پور (1399)، در پژوهشی به رابطه رهبری آموزشی و خودکارآمدی معلم با توسعه حرفهای معلمان دوره ابتدایی ناح Neuman & Simmons Harris & Muijs MacBeath Copland Boardman اردبیل پرداختند که نتایج نشان داد که بین رهبری آموزشی و خودکارآمدی با توسعۀ حرفهای رابطه معناداری وجود دارد و میانگین نمرات رهبری آموزشی، خودکارآمدی و توسعۀ حرفهای بالاتر بهطور معناداری بالاتر از میانگین است.
از نتایج دیگر این پژوهش آن است که بین رضایت شغلی و رهبری آموزشی در بین معلمان رابطهی معناداری وجود دارد که یافتهی بهدستآمده با نتایج یافتههای فتحی و همکاران (1400)، عابدی نیا (1399)، بلیباس و لیا 1 ، (2017)، همخوانی دارد.
Relationship between leadership styles of educational and training leaders with job satisfaction of primary school teachers in Talesh city.