Abstract:
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه ی انگیزش تحصیلی و مولفه های آن(انگیزش درونی و بیرونی) با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهرستان ساوه در سال تحصیلی 1400-1401تشکیل می دهند که از میان مدارس دولتی عادی ابتدایی شهرستان ساوه یک مدرسه با 73 دانش آموز در پایه سوم ابتدایی به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید. به منظور سنجش انگیزش تحصیلی، دانش آموزان، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر را تکمیل کردند که پایایی و روایی آن قبلا توسط پژوهش گران مورد تایید واقع شده است؛ و وضعیت پیشرفت تحصیلی آنها با استفاده از پوشه کار و کارنامه نیمسال اول تحصیلی 1400-1401 بر اساس ملاک های ارزشیابی توصیفی تعیین شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین \"پیشرفت تحصیلی\" با متغیرهای \"انگیزش بیرونی\" (370/0 = r)، \"انگیزش درونی\" (524/0 = r) و \"انگیزش تحصیلی\" (528/0 = r) رابطه معناداری وجود دارد گرچه میزان همبستگی انگیزش بیرونی با پیشرفت تحصیلی کمتر از سایرین محاسبه شد؛ همچنین نتایج تحلیل واریانس مربوط به مدل رگرسیون نشان داد که اثرات ترکیبی و خطی متغیرهای مستقل بر متغیر \"پیشرفت تحصیلی\"، از لحاظ آماری معنادار است.
Machine summary:
(ظهیری و رجبی،1 > متغیر دیگری که نشان دهنده کارایی سیستم آموزش رسمی است پیشرفت تحصیلی است ، پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از ابعاد پیشرفت در نظام آموزش وپرورش است که به معنی موفقیت دانش آموزان در گذراندن دروس یک پایه تحصیلی مشخص و یا موفقیت در امر یادگیری مطالب درسی می باشد ومخالف آن، افت تحصیلی است که از معضلات و مشکلات نظام آموزشی می باشد و به صورت های مختلف، مثل عدم موفقیت دانش آموزان در دستیابی به اهداف مقاطع تحصیلی مربوطه و یا مردودی و یا تکرار واحدهای درسی مربوطه و ترک تحصیل زودرس و بلاتکلیفی خود را نشان می دهد(حیدری،13 > لذا با توجه به اهميت انگيزش تحصيلي و تأثير آن در جنبه هـاي مختلف فردي و اجتماعي، پژوهش هاي علمی چندانی در تبیین رابطه انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی صورت نپذیرفته است و نظر به این مهم، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین انگیزه تحصیلی دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان مي پردازد و سوالات پژوهش به شرح زیر > 1-آیا انگیزش تحصیلی دانش آموزان ابتدایی با پیشرفت تحصیلی آنها همبستگی د Durkheim Marshall Reeve Hoffman&Vernori 2-آیا انگیزش درونی دانش آموزان ابتدایی با پیشرفت تحصیلی آنها همبستگی دارد؟ 3-آیا انگیزش بیرونی دانش آموزان ابتدایی با پیشرفت تحصیلی آنها همبستگی دارد؟ 2.
روش پ > پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و در ابتدا بهمنظور توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل آمارههای فراوانی، میانگین، انحراف معیار و ضرایب چولگی و کشیدگی و در بخش آمار استنباطی برای تجزيه و تحليل مشاهدات و اطلاعات تحقيق آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرمافزار تحلیل آماری SPSS26 و در سطح معناداری 05/0 انجام شده > جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی که در مدارس دولتی شهرساوه در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول تحصیل بوده اند، می باشند که از میان آنها یک مدرسه با 73 دانش آموز پایه سوم به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب > ابزار های مورد استفاده در این پژوهش عبارتند > 1-پرسش نامه انگیزش تحصیلی هارتر.