Abstract:
هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار اثر توماس ال. ویلن و جی. دیوید هانگر است. در فرآیند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد، مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده است. در این راستا، ابعاد شکلی و محتوایی کتاب با رویکردی تحلیلی مورد بررسی و نقد قرارگرفته است. از منظر شکلی ویژگیهای فنی اثر همچون طرح جلد، صحافی، صفحهآرایی، نوع و اندازه قلم مطلوب و مناسب ارزیابی میشود، درعینحال، کیفیت برخی از جداول و نمودارها نامطلوب است. ازنظر محتوایی فصول کتاب از انسجام لازم برخوردار هستند، اما درعینحال ایراداتی نیز قابلذکر است. در ترجمه برخی از واژگان نیاز به بازنگری است. با توجه به اهداف اصلی کتاب ارائه مباحثی در قالب فصل جداگانه ضرورتی نداشته است. در مقابل به برخی از مباحث همچون نحوه تدوین بیانیه مأموریت، چشمانداز و ابزارهای کاربردی در فرآیند تحلیل محیط و تدوین استراتژی توجه نشده است. با توجه به نقاط قوت و ضعف کتاب، درمجموع میتوان گفت که محتوای کتاب پاسخگوی نیازهای علمی و کاربردی کشور بوده و دانشپژوهان، مدیران و کارشناسان میتوانند در زمینه افزایش دانش مربوط به مدیریت استراتژیک از محتوای آن استفاده کنند.
The purpose of this article is to review and critique the book “Strategic Management and Business Policy” by Thomas L. Wheelen and J. David Hunger. In the process of critique and evaluation of this book, the criteria and indicators of critique are used in accordance with the model provided by the Council for the Study of Humanities Texts and books. In this regard, the formal and content dimensions of the book have been studied and criticized with an analytical approach. The technical characteristics of the work such as cover design, page layout, font type, are considered desirable and appropriate, at the same time, the quality of some tables and diagrams is undesirable. The results of evaluating the qualitative content of the book showed that some words need to be revised in translation. Due to the main goals of the book, it was not necessary to present topics in a separate chapter. On the other hand, some issues such as mission statement, vision, and practical tools in the process of analyzing the environment and formulating strategy have not been considered. Considering the strengths and weaknesses of the book, it can be said that the content of the book meets the scientific and practical needs of the country. So, scholars can use its content to increase knowledge related to strategic management.
Machine summary:
باتوجهبه نقاط قوت و ضعف کتاب، درمجموع میتوان گفت که محتوای کتاب پاسخگوی نیازهای علمی و کاربردی کشور است و دانشپژوهان، مدیران، و کارشناسان میتوانند در زمینۀ افزایش دانش مربوط به مدیریت استراتژیک از محتوای آن استفاده کنند.
درمقابل، در کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار، که برای مقاطع تحصیلات تکمیلی مناسبتر است، به موضوعات تخصصیتر پرداخته شده است و درنتیجه طرح جلد نیز ساقه و برگها پررنگ ترسیم شدهاند.
همانطورکه در نقد فصل اول نیز به آن اشاره شد، ازآنجاکه بیان مأموریت و تعیین چشمانداز شرکت اولین گام در فرایند مدیریت استراتژیک هستند، بهتر است این بخش در فصل اول و در ادامۀ مباحث مربوط به مأموریت ارائه میشد.
البته، همانطورکه پیش از این نیز گفته شد، ترجمۀ کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار هانگر و ویلن در قالب دو جلد در ایران منتشر شده است.
بر این اساس، بخش مهمی که معمولاً کتابهای منتشرشده در حوزۀ مدیریت استراتژیک کمتر به آن توجه کردهاند و در این کتاب نیز موردغفلت قرار گرفته است، سازوکارها و فرایندهای لازم برای اجرای استراتژی و تبیین مدل جامع و فراگیر در این گام است.
5. روش تحقیق در این پژوهش، سعی شده است تا با رویکرد انتقادی، ابعاد مختلف کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار، نوشتۀ هانگر و ویلن، موردبررسی و نقد قرار گیرد.
در جدول 1، معیارها و شاخصهایی ارائه شده که در این مقاله برای نقد کتاب هانگر و ویلن از آنها استفاده شده است.