Abstract:
بررسی پژوهشهای انجام شده در حوزهی علمی تجاریسازی نشانگر رشد کمی مطلوبی در این حوزه است. بنابراین نیاز به درکی کلی و نظاممند از فعالیتهای پژوهشی انجام شده، وجود دارد. تحقیق حاضر با هدف ایجاد دید کلی در حوزه تجاری سازی و کمک به مدیران پژوهشی و پژوهشگران در هدایت بهینهی پژوهشهای آتی در این حوزه انجام شد. این تحقیق از لحاظ ماهیت کمی و به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر نوع گردآوری دادهها توصیفی است.و از روش علم سنجی برای تحلیل داده ها استفاده می کند. بر این اساس تعداد3101 مقاله با موضوع تجاریسازی، مستخرج از پایگاه داده وب آو ساینس از سال 1990 تا سال 2022، به عنوان دادههای ورودی نرمافزار وی او اس ویوئر و اکسل استفاده شده است تا روند تولیدات پژوهشی، نقشهی دانشی، شبکه مفهومی و شبکه همواژگانی پژوهشهای تجاریسازی را بررسی و تحلیل نماید.اعتبار و همگرایی داده های ورودی و خروجی توسط نرم افزارهای علم سنجی کنترل می شود. یافته ها نشان می دهد مفاهیم نوآوری، عملکرد، حکمرانی، کارآفرینی، دانش، صنعت، شرکت، تحقیق و توسعه، فناوری پرکاربردترین واژه ها در تحقیقات تجاری سازی هستند. شبکه همایندی کل واژگان تمرکز و درهمتنیده بودن و ارتباط قوی بین مفاهیم این حوزه را نشان می دهد. شبکه مربوط به کشورهایی که در این حوزه فعال هستند نشان می دهد که کشورهای پیشرفته در زمینه تحقیقات تجاریسازی پیشرو هستند.حوزه های تحقیقاتی مدیریت، کسب و کار و سوخت های فسیلی در طول دوره تحقیق بیشترین تحقیقات را با عنوان تجاریسازی داشته اند. نقشه دانشی حوزه تجاری سازی ترسیم شد. همراستا با تغییر نسلهای دانشگاهها و حرکت به سمت دانشگاه های تمدن ساز، تجاری سازی داراییهای فکری به حوزهی تجاریسازی وارده شدهاند. روند زمانی تحقیقات گویای این است که تحقیقات تجاریسازی از حوزههای مهندسی به سمت حوزه های مدیریتی و کسب و کار گرایش پیدا نموده است به این معنی که جنبه های نرم تجاری سازی در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مقایسه خوشه های تحقیقات مربوط به ایران با کل تحقیقات بین المللی نشان از جای خالی خوشه حکمرانی در تحقیقات با مبداء ایران می باشد. بنابراین وجوه نرم تجاری سازی و مضوعات حکمرانی جنبه های مهمی از این موضوع هستند که باید مورد توجه سیاست گذاران پژوهشی و پژوهشگران قرار گیرند.
Examining the research conducted in the field of commercialization shows a favorable quantitative growth in this field. Therefore, there is a need for a general and systematic understanding of the conducted research activities. The current research was conducted with the aim of creating a general view in the field of commercialization and helping research managers and researchers in the optimal direction of future research in this field. This research is quantitative in nature and practical in terms of purpose, and it is descriptive in terms of the type of data collection. It uses the scientometric method for data analysis. Based on this, the number of 3101 articles on the subject of commercialization, extracted from the Web of Science database from 1990 to 2022, has been used as the input data of the VOS Viewer and Excel software to map the research production process. examine and analyze knowledge, conceptual network and synonymy network of commercialization researches. Validity and convergence of input and output data are controlled by scientometric software. The findings show that the concepts of innovation, performance, governance, entrepreneurship, knowledge, industry, company, research and development, technology are the most used words in commercialization research. The similarity network of the whole vocabulary shows the concentration and intertwining and strong connection between the concepts of this field. The network of the countries that are active in this field shows that the advanced countries are the leaders in the field of commercialization research. The research areas of management, business and fossil fuels during the research period have the most researches under the title of commercialization. are The knowledge map of the field of commercialization was drawn. In line with the change of generations of universities and moving towards civilization-building universities, the commercialization of intellectual assets has entered the field of commercialization. The time trend of the research shows that commercialization research has moved from the engineering fields to the management and business fields, which means that the soft aspects of commercialization have received more attention in recent years. Also, the comparison of the research clusters related to Iran with the entire international research shows the empty place of the governance cluster in the research of Iranian origin. Therefore, the soft aspects of commercialization and governance issues are important aspects of this issue that should be considered by research policy makers and researchers.Keywords: commercialization, scientometrics, conceptual network, commercialization of scientific achievements, innovation.
Machine summary:
ترسيم و تدوين نقشه دانش حوزه تجاري سازي بر اساس تحليل هم واژگاني مقالات نمايه شده در web of science حجت الله موميوند١ | محمد رضا حسني آهنگر٢ | بهروز طهماسب کاظمي ٣ | سيد عبدالله صالح نژاد٤ | بهروز کاملي 5 چکيده بررسي پژوهش هاي انجام شده در حوزه علمي تجاريسازي نشانگر رشد کمي مطلوبي در ايـن حـوزه اسـت ؛ بنابراين نياز به درکي کلي و نظام مند از فعاليت هاي پژوهشي انجام شده وجود دارد.
بر اين اساس تعداد ٣١٠١ مقاله بـا موضـوع تجاريسازي، مستخرج از پايگاه داده وب آو ساينس از سال ١٩٩٠ تا سال ٢٠٢٢، به عنوان داده هاي ورودي نرم افزار وي او اس ويوئر و اکسل استفاده شده است تا روند توليدات پژوهشي، نقشه دانشي، شبکه مفهـومي و شـبکه هـم - واژگاني پژوهش هاي تجاريسازي را بررسي و تحليل نمايد.
کانون هاي اصلي تحقيقات حوزه تجاري سازي قدرت کلي در شبکه تعداد تکرار کليدواژه Innovation 195 987 Commercialization 297 846 Performance 123 607 Knowledge 78 498 Entrepreneurship 72 449 Industry 70 395 Firms 56 350 شکل ٥ چگالي تمرکز مقـالات بـر روي مفـاهيم را نشـان مـيدهـد مطـابق ايـن شـکل مفـاهيم نوآوري، کارآفريني، دانش ، مدل هاي تجاريسازي فناوري خوشه هاي هستند کـه در مجـاورت و نزديکي بسيار زياد با تجاريسازي قرار دارند که رويکردهاي فکري اين حـوزه را نشـان مي دهنـد.