Abstract:
تحولات گذار نوجوانی، قرار گرفتن در آستانه بلوغ و وارد شدن و قرار گرفتن در آستانه ورود به فصل جدید از زندگی ، با این تغییرات، می تواند زمینه ساز پرخاشگری یا سازگاری دانش آموزان باشد، که خود ممکن است از دیگر شاخصههای روانشناختی مانند هوش غیرشناختی آنان تاثیر پذیرد. از اینرو هدف از تحقیق پیش رو؛ بررسی رابطه بین هوش اخلاقی با سازگاری فردی / اجتماعی بود. جامعه آماری را دانش آموزان دختر پایه دهم تشکیل داد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 133 نفر از آنان با نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. دادههای میدانی به وسیله پرسشنامه های هوش اخلاقی لنیک، کیل و جوردن، پرسشنامه بومی شدهی سازگاری مونت ، جمع آوری، و به وسیله نرم افزار 26spss توصیف و تحلیل شد. نتایج رگرسیون همزمان نشان داد؛ هوش اخلاقی توان پیش بینی سازگاری فردی / اجتماعی را در مجموع دارند براساس نتایج به دست آمده، اهمیت قائل شدن به هوش اخلاقی همانند هوش عمومی و در نظر گرفتن این مقوله در برنامههای درسی، آموزش و تدریس معلمان، تالیف کتب درسی برای مسولین و توجه به متغیرهای دیگر اثرگذار بر سازگاری مقایسه آن با نتایج تحقیق حاضر و مشابه آن به محققان آینده توصیه گردید.
Machine summary:
در نتیجه می توان چنین عنوان کرد که اخلاق و دین نه تنها با یکدیگر همپوشی دارند، بلکه در مواردی اخلاق می تواند مسائل و موضوعات خود را از دین و معنویت استخراج کند(به نقل ازحدادی و همکاران ،1395) لینک و کیل بر این باورند که هوش اخلاقی در برگیرنده چهار بعد اصلی شامل درست کاری، مسئولیتپذیری، بخشش، دلسوزیو ده زیرمجموعه ( شایستگی )یا مؤلفههای شایستگی شامل انسجام، صداقت، شجاعت، رازداری، انجام تعهدات فردی، مسئولیتپذیری ، پاسخگویی در برابر تصمیمهای شخصی، خودکنترلی و خود محدودسازی، کمک به دیگران قبول مسئولیت برای خدمت به دیگران، مراقبت از دیگران(مهربانی )، درک احساسات دیگران( بشردوستی و رفتار شهروندی)و درک نیازهای روحی خود ( ایمان، اعتقاد و تواضع) می باشد ( لینک و کیل، 2011).
به عبارت دیگر، بخشش به عنوان یک مؤلفه مهم هوش اخلاقی انگیزشهای تجدیدشده مرتبط با انگیزشهای آشتی و خوش نیتی است(هوک،2007؛ مختاری پور و سیادت ،1388) خدمت :خدمت رسانی به دیگران، در فکر، احساس و عمل، یک جوّ مولد ایجاد میکند که ارتباطات را با درجه بالایی از حالات انسانی بسط میدهد، نه این که روابط عمدتاً با ارزش های ابزاری هزینههای معاملاتی و مبادله شکل بگیرد(اندام و روح پرور ،1394)تواضع و احترام به دیگران :افراد اخلاق مدار به دیگران احترام میگذارند: وظیفه هر کس آن است که با دیگران به گونهای احترام آمیز رفتار کند و برای دیگران فقط به خاطر خودشان، احترام قائل شود نه به خاطر هدف دیگری، یعنی از احترام گذاشتن فرد به عنوان ابزاری برای دستیابی به هدفی دیگر بهره نگیرد.