Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه درگیری تحصیلی و خودگردانی تحصیلی با مهارت های حل مساله دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رامهرمز بود. طرح پژوهش در این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی کاننی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رامهرمز در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 1358 نفر بودند، که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای210 نفر دانش آموز دختر انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه های درگیری تحصیلی ریو و تیسنگ (2013)، خودگردانی تحصیلی ریان و کانل (1989) و مهارت های حل مساله هپنر و پترسون (1982) جمع آوری شدند. جهت تحلیل و آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی کاننی استفاده شد. یافته ها نشان دادند بین مولفه های درگیری تحصیلی (درگیری رفتاری، عاطفی، شناختی، عاملی) با مولفه های مهارت های حل مساله (مهارت اعتماد به خود در حل مساله، شیوه اجنتاب- نزدیکی به مساله، کنترل شخصی در حل مساله) دانش آموزان دختر رابطه معنادار بود و بین خودگردانی تحصیلی (سبک تنظیمی، سبک تنظیم درون فکنی) با مهارت های حل مساله (اعتماد به خود در حل مساله، شیوه اجتناب- نزدیکی به مساله و کنترل شخصی) دانش آموزان رابطه منفی معناداری وجود داشت و بین سبک های تنظیم همانند سازی شده و درونی با مهارت های حل مساله دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. هم چنین آزمون های معنی داری ابعاد برای تحلیل روابط کاننی نشان دادند، بعد اول معنی دار و دارای همبستگی کاننی بالایی بود. بنابراین قوی ترین رابطه را بعد اول کاننی یعنی متغیر مهارت اعتماد به خود در حل مساله از متغیرهای مجموعه اول (وابسته) و درگیری عاطفی از متغیرهای مجموعه دوم (مستقل) داشت.
Machine summary:
درگیری تحصیلی، خودگردانی تحصیلی و مهارت های حل مسأله مقدمه از ویژگیهای بارز آموزش و پرورش قرن بیست و یکم، خودمختاری، تنظیم اهداف و ایجاد تعادل بین آنها، کنترل فعالیتها و مستقل بودن، توانایی سازگاری با نقشهای مختلف، مسئولیتپذیری، نظارت، توانایی حل مسائل، برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، بیان ایدهها و تفکر خود، تصمیم گیری آگاهانه، جستجوی فعال اطلاعات و تربیت یادگیرندگان مادام العمر است (والترز 1 ، 2010).
روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان متوسطه که از بین آنها 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه Roni های باورهای فراشناخت ولز، مهارتهای حل مسأله هپنر و شاخص معدل تحصیلی استفاده شد.
نتایج تحقیق نشان داد، مشاهده، پژوهش، تحلیل و حل مسأله توسط دانش آموزان بر خودگردانی تحصیلی و انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ت Adan & Felner Janosz & Archambault & Morizot & Pagani Yang & Chang روش شناسی پژوهش حاضر به لحاظ هدف در زمره تحقیقات بنیادی و به لحاظ شیوه جمع آوری اطلاعات از تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی بود.
طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی کاننی بود و برای بررسی روابط بین متغیرهای حاضر در این تحقیق از نمونهگیری خوشهای استفاده شد به این ترتیب که بر اساس جدول مورگان تعداد 210 نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رامهرمز انتخاب شده بودند و پرسش نامه های درگیری تحصیلی با 17 سؤال، خودگردانی تحصیلی با 8 سؤال و پرسش نامه مهارت های حل مسأله با 35 سؤال تهیه شده بود، تحویل داده شد و پس از تکمیل، پرسشنامه ها جهت تحلیل جمع آوری شدند.