Abstract:
خلاقیت و تفکر خلاقانه یکی از موضوعات مهمی است که در حوزۀ ادبیات معماری و عملکرد تحصیلی دانشجویان مطرح میشود. البته باید اذعان کرد که آموزش خلاق از عوامل مهمی است که در پرورش آفرینشگری و ایجاد خلاقیت در دانشجویان تأثیرگذار است. نِد هرمان در بررسی انواع تفکر و تفکر خلاقانه، مطابق یک الگوی استعاری، برای مغز چهار ربع تمایلات فکری قائل شده و آنها را در چهار دسته افراد با ربع غالب A، واقعنگر و تحلیلی، با ربع غالب B، سازمانیافته و مطیع، با ربع غالب C، افرادی احساسی و منعطف و با ربع غالب D، اغلب نوآور و مبتکر تقسیم میکند. هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ خلاقیت با عملکرد تحصیلی 121 دانشجوی دانشکدۀ معماری دانشگاه تهران ورودی سالهای 1393 تا 1396 و بررسی تأثیر برنامۀ تحصیلی در تسلط ربعهای مغزی آنان است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در آمار توصیفی، از جداول توزیع فراوانی و نمودارهای متناسب و در آمار استنباطی از تحلیل همبستگی پیرسون، تحلیل کای اسکور و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که با وجود بالا بودن سطح علاقه به رشته در بین دانشجویان، میزان احساس موفقیت پایین است. همچنین مطالعه نشان داد که بیشتر دانشجویان معماری دانشگاه تهران از ربع B مغز خود بهره میبرند و برنامۀ تحصیلی دانشگاه نیز در تغییر این تسلط ربع مغزی تأثیری نداشته است. از سوی دیگر، بین عملکرد تحصیلی و میزان خلاقیت دانشجویان (تسلط ربعهای مغزی) ارتباط معناداری وجود ندارد. وجود رابطۀ معنیدار بین نمرات دروس اصلی که بیشتر در حوزۀ طراحی معماری است با تسلط ربع D در بین دانشجویان نشان میدهد اساتید این دروس بیشتر در برنامهها و ارزیابی خود بر تفکر واگرا و شهودی تأکید داشتهاند. نتایج این پژوهش میتواند در برنامهریزی آموزشی این رشته بسیار مؤثر باشد.
Creativity is a key matter in architectural literature and education. Creative teaching in architecture, on the other hand, could boost creativity in students. Ned Herrmann, who researched thinking and creative thinking models, associates the brain with four quadrants of intellectual desires, each with a distinct combination of individual thinking abilities. Hermann defines people with the dominant quadrant A as realistic and analytic; the dominant quadrant B as mostly organized and obedient to a program; the dominant quadrant C as emotional, flexible, and non-competitive; and the dominant quadrant D as most innovative and creative.This article investigates the relationship between creativity and the academic performance of 121 students of architecture at the University of Tehran during the academic calendar 2014-2017 in terms of the four-quadrant brain dominance model of Ned Herrmann. Descriptive statistics such as frequency distribution tables and proportional graphs were used to analyze the research results. For inferential statistics, Pearson correlation analysis, Chi-square analysis, and analysis of variance were used.The results of this study suggest that:Although the students are interested in their education, they do not feel very successful.Most students had B quadrant dominance.There was no significant relationship between academic performance and creative thinking of students (brain quadrants dominance).The existence of a significant relationship between the grades of students in the main courses of architectural design with the dominance of the D quarter shows that the instructors have more emphasis on divergent and intuitive thinking in their programs.The outcome of this research should assist the educational planning of architecture programs in the country.