Abstract:
آنچه این مقاله نشان میدهد، نمایی از «نگاه تاریخی به باورداشت مهدویت شیعی» است که رویکردی تاریخمندانه و نه برخاسته از اعتقاد شیعی را به تراز اصالت رخداد ولادت امام دوازدهم شیعیان و جایگاه او در مقام مهدی و قائم آل محمّد بهدست میدهد که در جای خود با بسط و تفصیل باید نشان داده شود. در میان مولفههای سازندۀ این نگاه، مکتوبات متقدم سنی و شیعی ــ که نگارششان به زمان امامان یازدهگانۀ شیعیان بازگشته و به همان صورت تا این زمان محفوظ ماندهاند ــ جایگاهی ویژه دارند. یکی از این دست مکتوبات «نسخۀ ابوحفص حدثی» (از محدثان متقدم اهل سنت، د. 240 ق.) است که نشان میدهد نام «محمّد بن الحسن بن علی» در مقام امیر مسلمانان به زمان هبوط عیسی بن مریم ــ که همان مهدی است ــ پیش از ولادت امام دوازدهم شیعیان (255 ق.) یاد شده است. در این میان، رویکردهای توجیهی ازلیان و بهائیان به روایتهای مهدویت امام دوازدهم نشان داده شده و مواجهۀ تاویلی ایشان با هبوط عیسوی و نمایاندن عیسای بازگشته در میرزا ملکمخان ارمنی (از نگاه ازلیان) و میرزا حسینعلی بهاءالله (از نگاه بهائیان) بررسی شده است.
What this article shows is a view of the "systematic structure of Shia Mahdism" which provides a historical approach to the authenticity of the event of the birth of the 12th Imam of the Shiites and his position as the Mahdi and Qaim of the Family of Muhammad, which should be shown in detail in its place. to be given. Among the building blocks of this structure, the old Sunni and Shia narratives - which go back to the time of the eleven Shia imams - have a special place. One of these narrations is found in "Abu Hafs Hada- di's version" )d. 240 A.H., one of the leading Sunni scholars(, which shows that the name "Muhammad bin Al-Hasan bin Ali" was the ruler of the Muslims at the time of the descent of Jesus bin Maryam - who is the Mahdi. It is mentioned before his birth )255 AH(. In the meantime, the explanatory approaches of Azalyan and Baha'is to the Mahdavi narratives are shown, and their interpretative view of the descent of Christianity and the represen- tation of the returning Jesus in Mirza Malkam Khan Armenian )from Azalyan's point of