Abstract:
از آنجایی که کتابهای درسی به عنوان یکی از اصلیترین منابع یادگیری در هر برنامه آموزشی محسوب میشوند، نقد و ارزیابی آنها به منظور بهرهمندی هرچه بیشتر نویسنده و مخاطبان و همچنین تاثیرگذاری آن بر عملکرد دانشآموزان، کاری بسیار حیاتی و ارزشمند است. مقاله حاضر به ارزیابی کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته طراحی پارچه و لباس و تکنولوژی دوخت تألیف اکرم ناشر(۱۳۹۵)، از مجموعه کتاب های زبان انگلیسی تخصصی (ESP) میپردازد. به همین منظور کتاب بر اساس مدل محمودی و احمدی صفا (۱۳۹۳) ارزیابی شد، همچنین بر اساس مدل مذکور محققان برای آگاهی از دیدگاه متخصصان رشته طراحی پارچه و لباس درباره محتوای کتاب، مصاحبه نیمه ساختار یافته ای با سه تن از متخصصان رشته طراحی پارچه و لباس از دانشگاههای هنر، الزهرا و علم و فرهنگ شهر تهران انجام دادند. نتایج حاکی از آن بود که با وجود مشکلات و کاستیها در متون، تمرینها و فعالیتها، کتاب کفایت آموزشی لازم را دارد و میتواند به عنوان یک منبع زبان تخصصی استفاده شود، ولی در عین حال نیازمند بازبینی و اصلاح جدی به منظور رفع نواقص موجود است که در همین راستا محققان و متخصصان پیشنهادهای مفیدی را برای رفع نواقص آن ارائه میدهند.
Since textbooks are one of the main learning resources in any curriculum, evaluating them for the benefit of the author and the audience, as well as their effect on students’ performance is an essential and valuable undertaking. This article evaluates “English for the Students of Fabric and Garment Design and Sewing Technology” book authored by Akram Nasher (2017), from English for Specific Purposes (ESP) books series. To this end, the book was evaluated based on Mahmoodi and Ahmadisafa’s model (1393). Also, according to the model and for the purpose of gaining experts’ views in the field, the researchers conducted semi-structured interviews with three Fabric and Garment Design experts from Art, Al-Zahra and Science and Culture Universities of Tehran. The results indicated that despite problems and shortcomings in the texts, exercises and activities, the book has enough educational adequacy and can be used as a source of Specific English. At the same time; however, it requires serious revision in order to eliminate the existing deficiencies. To fulfill this need, the researchers and experts have made useful suggestions.
Machine summary:
نقد و ارزیابی کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته طراحی پارچه و لباس و تکنولوژی دوخت رضا طاهرخانی * 1 هاشم شرفی ** چکیده از آنجایی که کتاب های درسی به عنوان یکی از اصلی تـرین منـابع یـادگیری در هـر برنامـه آموزشی محسوب میشوند، نقد و ارزیابی آنها به منظور بهره مندی هرچه بیشـتر نویسـنده و مخاطبان و همچنین تاثیرگذاری آن بر عملکرد دانش آموزان ، کاری بسیار حیاتی و ارزشـمند است .
از آنجایی که اهمیت کتاب به عنوان هسته قابل مشاهده هر برنامه آموزش زبان انگلیسی درک شده است (١٩٩٤ ,Torres &Hutchinson ) واز آنجایی که کتاب درسی به رغم پیشـرفت روزافزون علم و تکنولوژی هنوز هم یکی از مهم ترین ابزارهای آموزشی محسوب میشـود (محمودی و احمدی صفا، ١٣٩٣) و توجه به این نکته که تلاش های صورت گرفته توسـط آموزش و پرورش و سایر نهادهـای آمـوزش بـرای آمـوزش زبـان انگلیسـی در مـدارس و دانشگاه ها چندان ثمربخش نبوده است ، ضرورت ارزیابی و نقد کتب دانشگاهی و به ویـژه کتب آموزش زبان را دوچندان می کند (حسینی و پیشقدم ، ١٣٨٤).
در پژوهشی دیگر رحیمی نژاد (١٣٩٦) در زمینه ی ارزیابی کتاب انگلیسـی بـرای رشـته آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش و پرورش ابتدایی و پیش دبسـتانی، دریافـت کـه کتـاب مورد بررسی علاوه بر علمی بودن ، از ویژگی های درسـی و آموزشـی لازم تـا حـد زیـادی برخوردار است اما معدود کاستیهایی نیز در آن وجود دارد که از جمله آنها میتوان به عـدم دقت در صفحه آرایی صفحات کتاب اشاره کرد.