Abstract:
معنویت یعنی تلاش برای کنارگذاشتن ادراکات اشتباه و غیرواقعی از دنیا و شناخت بهتر روح و روان خود یا کنارگذاشتن خودخواهی و منیت و تلاش برای درککردن زندگی و هستی. کسانی که به معناکردن معنویات علاقه دارند، در تلاش هستند که خود واقعیشان را بهتر بشناسند. دانش آموزان نوجوان که سرشتی پاک همچون آیینه دارند چنانچه در پرتو تربیت و راهنمایی های صحیح و منطقی قرار بگیرند می توانند زمینه مساعدی را برای چشیدن لذات معنوی در بزرگسالی مهیا کنند. امروزه باور بر این است که بین برخی رفتارهای نابهنجار دانش اموزان با کمبود معنویت ارتباط و تناسب وجود دار. لازم به ذکر است بحث تربیت معنوی که تربیت دینی راهم دربر می گیرد از مهم ترین و بنیادی ترین مسایل مورد نیاز خانواده و جامعه است. تربیت معنوی امری است فطری که باید از قوه به فعل برسد و شامل پرورش اراده و ایمان، فضیلت های اخلاقی و همچنین عواطف در دانش اموز است که تربیت دینی را نیز شامل می شود. در سال های اخیر در حوزه تعلیم و تربیت علاقه مندی های زیادی در زمینه معنا، هدف و مقصود زندگی در افراد ایجاد شده است. بررسی ها نشان می دهد که معنویت و تمایل به آن یعنی معنویت گرایی و به کار بستن آن بر تمامی شیون زندگی افراد چتر خود را گسترانیده است. نکته کلیدی این است که اگر بخواهیم معنویت را در زندگی دانش اموزان و کودکان وارد سازیم و آن را بهبود و ارتقا ببخشیم، لازم است بدانیم که آنان معنویت و معنوی بودن را چگونه تجربه و در زندگی روزمره خود بازنمایی می کنند. این دانش و آگاهی، دست مایه ای برای شروع کار خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به بررسی اصول و مبانی اثر معنویات دینی در زندگی اجتماعی دانش آموزان بپردازیم.
Machine summary:
معنویت یک ثروت بی نظیر و یک سازۀ متفاوت است که نمی توان آنرا با یک تعریف ساده توضیح داد و معنویت به عنوان یکی از ابعاد انسانیت، شامل آگاهی و خودشناسی است، معنویت، نیاز فراتر رفتن از خود در زندگی روزمره و یکپارچه شدن با کسی غیر از خود می باشد و این آگاهی به تجربه ای منجر می شود که فراتر از خودمان است (ساغروانی و غیور، 1388: 28).
بنابراین آنکه به خدا باور دارد در زندگی، احساس پوچی و بی معنایی نمی کند، اما در صورتیکه این تکیه گاه معنوی را از دست بدهد، به هیچ وجه نمی تواند معنایی درست برای زندگی پیدا کند، مگر اینکه خود را فریب داده و معنا تراشی بکند.
داشتن دلایل متقن در پذیرش خدا خود بهترین سنگ بنای خدا شناسی است و به قول سعدی: دلایل قوی باید و معنوی نه رگهای گردن به حجت قوی (گلستان، باب چهارم) دانش آموزان نیز بر این باور بودند که یکی از نشانههای محبت خدا آنجاست که در لحظات سخت دست ما را می گیرد: «اینکه خداوند در بعضی از اتفاقات و خطرات زندگی ما را نجات می دهد دلیل دوست داشتن ماست، مثلا برخی از بیماران که بیماری صعب العلاج دارند مثل سرطان و بعضی دیگر که به حالت بیهوشی یا اغما می روند را زنده می کند چون دکتر از آنها قطع امید کرده و همه امیدشان دیگر به خداست ».