Abstract:
نیل به اهداف در سازمانهای آموزشی بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. تلفیق و اجرای موثر مدیریت منابع انسانی با مبانی فقه اسلامی سبب میشود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط به طور موثر فعالیتشان را ادامه دهند و بر کارایی خود بیفزایند. امروزه نیاز به تلفیق مبانی مدیریت و فقه و ارائه مصادیقی در این حوزه به خوبی در تمامی سطوح سازمان ثابت شده است. در این راستا لازم است منابع، فرآیند و قواعد مناسب فقهی در بکارگیری اقدامات لازم آموزشی در سازمان شناسایی شود. هدف پژوهش حاضر، گونه شناسی قاعده اضطرار در مسائل مدیریت منابع انسانی میباشد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است که بر اساس آن محقق ابعاد چهار گانه مدیریت منابع انسانی (جذب، بکارگیری، بهسازی و نگهداری منابع انسانی) را در علم فقه تلفیق و تبیین کرده و مصادیق آن را با توجه به قاعده اضطرار ارائه نموده است. لذا محقق در پژوهش خود به بررسی مصادیق مرتبط با قاعده اضطرار در مدیریت منابع انسانی در سازمانهای آموزشی پرداخته است. در نهایت باید توجه داشت تصمیمگیری مدیران و مسئولان در نظام مدیریت منابع انسانی بر اساس قواعد فقهی و موازین شرعی، یکی از موضوعهای اساسی در کشور است که از منظر حوزههای سیاستگذاری، برنامه ریزی، مدیریت و اجرا اهمیت زیادی دارد.
Achieving goals in educational organizations depends on the ability of employees to perform their assigned tasks and adapt to the changing environment. The effective integration and implementation of human resource management with the principles of Islamic jurisprudence causes people to be able to continue their activities effectively in accordance with organizational changes and the environment and increase their efficiency. Today, the need to integrate the basics of management and jurisprudence and provide examples in this area is well proven at all levels of the organization. In this regard, it is necessary to identify the appropriate jurisprudential resources, process and rules in applying the necessary educational measures in the organization. The purpose of this study is to typify the emergency rule in human resource management issues. The research method is descriptive-analytical, according to which the researcher has combined and explained the four dimensions of human resource management (absorption, utilization, improvement and maintenance of human resources) in jurisprudence and has presented its examples according to the emergency rule. Therefore, in his research, the researcher has studied the examples related to the emergency rule in human resource management in educational organizations. Finally, it should be noted that the decision-making of managers and officials in the human resource management system based on jurisprudential rules and norms, is one of the basic issues in the country that is very important from the perspective of policy, planning, management and implementation.
Machine summary:
در نهايت بايد توجه داشت تصميم گيري مديران و مسئولان در نظام مديريت منابع انساني بر اساس قواعد فقهي و موازين شرعي، يکي از موضوع هاي اساسي در کشور است که از منظر حوزه هاي سياست گذاري، برنامه ريزي، مديريت و اجرا اهميت زيادي دارد.
مصاديق قاعده اضطرار در مديريت آموزشي با توجه به مطالب ذکر شده بر اساس تحليل فقهي، رفتار سازماني ميتواند علاوه بر اينکه از احکام اولي برخوردار است در شرايطي از احکام ثانويه (اضطرار) نزي برخوردار است و مجموعه اعضاي سازمان بر اساس شرايط اولي و ثانوي مکلف به تکاليف متعدد خواهند بود؛ بنابراين در اين قسمت محقق با توجه به ابعاد چهارگانه مديريت منابع انساني و تعامل با دانش فقه به ارائه هر يک از مصاديق با توجه به هدف پژوهش پرداخته مي شود: ١- اضطرار در حوزه نظام جذب منابع انساني فرآيندي که به وسيله آن سازمان معين ميکند که براي نيل به اهداف خود به چه تعداد کارمند، با چه تخصص و مهارت هايي، براي چه مشاغلي و در چه زماني نياز دارد؛ بنابراين بدون برآورد نيروي انساني لازم و برنامه ريزي دقيق براي تأمين آن ، نيل به اهداف سازمان امکان پذير نيست .
لذا اين موضوع ضرورت تلفيق علم فقه با مديريت منابع انساني در سازمان هاي آموزشي به توجه هر چه بيشتر پژوهشگران مختلف ، مديران ، معلمان و به طور کلي مسئولان نظام آموزشي نياز دارد.