Abstract:
یکی از موضوعات اساسی که در زمینه برند و برندسازی و همچنین مدیریت برند طی سالهای اخیر در پژوهشهای بازاریابی بسیار مدنظر قرار گرفته رضایت، اعتماد و وفاداری مصرف کننده روی برند است. لذا مطالعه حاضر به بررسی اثر عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فرهنگی بر وفاداری مشتری با نقش میانجی تصویر برند ویژه برند هاکوپیان میپردازد. تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی است و بر اساس ماهیت و نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد و از نظر زمان نیز، از نوع مقطعی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مشتریان پوشاک هاکوپیان در در شهر تهران میباشند، تشکیل میدهند و 384 نفر مطابق با فرمول کوکران براورد گردید. نتایج نشان داد که عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فرهنگی بر وفاداری مشتری با نقش میانجی تصویر برند تاثیر معناداری دارند و لذا فرضیات مطالعه تایید شد.
One of the key issues in branding and branding as well as brand management in recent years in marketing research has been much considered consumer satisfaction, trust and loyalty on the brand. Therefore, the present study investigates the effect of social, economic, environmental and cultural factors on customer loyalty with the mediating role of Hakopian brand image. The present research is applied in terms of purpose and based on the nature and method of data collection is descriptive-survey type and in terms of time, it is cross-sectional. The statistical population of this study is all customers of Hakopian clothing in Tehran, and 384 people were estimated according to Cochran's formula. The results showed that social, economic, environmental and cultural factors have a significant effect on customer loyalty with the mediating role of brand image and therefore the study hypotheses were confirmed.
Machine summary:
بررسي اثر عوامل اجتماعي، اقتصادي، محيطي و فرهنگي بر وفاداري مشتري با نقش ميانجي تصوير برند آزاده جهانگشت ١ تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠١/١٧ تاريخ چاپ : ١٤٠١/٠٢/١٧ چکيده يکي از موضوعات اساسي که در زمينه برند و برندسازي و همچنين مديريت برند طي سال هاي اخير در پژوهش هاي بازاريابي بسيار مدنظر قرار گرفته رضايت ، اعتماد و وفاداري مصرف کننده روي برند است .
در واقع تا حدودي رفتار مصرف کننده به واسطه فرايند مقايسه اي که به واسطه ادراکش از خويشتن با شخصيت نام تجاري انجام مي دهد قابل پيش بيني است زيرا او تمايل دارد که محصول انتخاب شده داراي شخصيتي نزديک با آنچه از خويشتن انتظار دارد مي باشد در اين ميان تفاوت هاي جنسيتي نقش مهمي را در ايجاد وفاداري نسبت به فروشگاه و برند ايجاد مي نمايد (٨).
Investigating the effect of social, economic, environmental and cultural factors on customer loyalty with the mediating role of brand image Azadeh Jahangasht 1 Date of Receipt: 2022/04/07 Date of Issue: 2022/05/07 Abstract One of the key issues in branding and branding as well as brand management in recent years in marketing research has been much considered consumer satisfaction, trust and loyalty on the brand.
Therefore, the present study investigates the effect of social, economic, environmental and cultural factors on customer loyalty with the mediating role of Hakopian brand image.
The results showed that social, economic, environmental and cultural factors have a significant effect on customer loyalty with the mediating role of brand image and therefore the study hypotheses were confirmed.