Abstract:
شرکتها همواره به دنبال سود هستند و برای تحصیل سود باید نیازهای مشتری را مورد توجه قرار دهند، بنابراین موضوع رفتار مصرف کننده مطرح میشود که یکی از مباحث مهم بازاریابی است. در حوزه رفتار مصرفکننده انواع خریدها مطرح میشود که یکی از طبقهبندیهای آن شامل خریدهای ناگهانی است. تلاش علم بازاریابی بر این است که شیوه های رفتار مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد. به کارگیری دانش رفتار مصرفکننده در جهت توسعهی استراتژی بازاریابی، نوعی هنر است. برای همین تحلیل تاثیرهای رفتار مصرف کننده بر استراتژیهای بازاریابی، گامی فراتر از یک علم است و نوعی هنر به شمار میآید. رفتار مصرف کننده شامل فرآیندهای روانی و اجتماعی گوناگونی است که قبل و بعد فعالیتهای مربوط به خرید و مصرف وجود دارد. در ورای هر عمل خرید یک فرآیند مهم تصمیم گیری نهفته است که باید بررسی شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر عوامل بیرونی و درونی بر خرید ناگهانی بوده است. این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و در دسته تحقیقهای علی قرار داد.
Companies are always looking for profit and in order to earn profit, they must pay attention to customer needs, so the issue of consumer behavior is raised, which is one of the most important marketing issues. In the field of consumer behavior, there are various types of purchases, one of the classifications of which includes sudden purchases. The science of marketing seeks to influence consumer behavior. Applying knowledge of consumer behavior in order to develop a marketing strategy is an art. For this reason, analyzing the effects of consumer behavior on marketing strategies is a step beyond a science and is considered an art. Consumer behavior involves a variety of psychological and social processes that exist before and after buying and consuming activities. Behind every buying action lies an important decision-making process that must be considered. The purpose of this study was to investigate the effect of external and internal factors on sudden purchases. In terms of purpose, this research is an applied research and placed in the category of causal research.
Machine summary:
بررسي تأثير عوامل محيطي بر خريد ناگهاني 1 نادر حساسي موسي نوروزي *٢ محمد نوروزي ٣ تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠١/١٨ تاريخ چاپ : ١٤٠١/٠٢/٢٧ چکيده شرکت ها همواره به دنبال سود هستند و براي تحصيل سود بايد نيازهاي مشتري را مورد توجه قرار دهند، بنابراين موضوع رفتار مصرف کننده مطرح ميشود که يکي از مباحث مهم بازاريابي است .
1-Ozer & Gultekin 2-Jong ۴ سه ويژگي محيط فروشگاه (ويژگيهاي اجتماعي، طراحي و فضاي آن ) بر روي پاسخ هاي هيجاني مثبت مشتريان نسبت به محيط اثر گذاشته و اين تأثير نيز به نوبه خود ميتواند در رفتار خريد ناگهاني موثر باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور بررسي معنيدار بودن فرضيه مطرح شده از آماره t استفاده ميشود، با توجه به اينکه آماره t برابر با (١/٨٦) بوده و اين مقدار در بازه (١/٩٦،١/٩٦-) قرار دارد بنابراين ميتوان نتيجه گرفته که موسيقي فروشگاه بر خريد ناگهاني مشتري تاثير معناداري ندارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور بررسي معنيدار بودن فرضيه مطرح شده از آماره t استفاده ميشود، با توجه به اينکه آماره t برابر با (٥/٠٤) بوده و اين مقدار در بازه (١/٩٦،١/٩٦-) قرار ندارد بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که نور فروشگاه بر خريد ناگهاني مشتري تاثير معناداري دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور بررسي معنيدار بودن فرضيه مطرح شده از آماره t استفاده ميشود، با توجه به اينکه آماره t برابر با (٠/٦٢) بوده و اين مقدار در بازه (١/٩٦،١/٩٦-) قرار دارد بنابراين ميتوان نتيجه گرفته که کارکنان فروشگاه بر خريد ناگهاني مشتري تاثير معناداري ندارد.