Abstract:
هدف پژوهش بررسی رابطه تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی مدیران مدارس شهرستان لردگان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی مدیران مدارس شهرستان لردگان به تعداد 218 نفر میباشد؛ که با توجه به فرمول کوکران تعداد نمونه در این پژوهش 140 نفر محاسبه شد که به صورت تصادفی طبقهای بههمین تعداد پرسشنامه میان مدیران مدارس در مقاطع تحصیلی مختلف شهرستان لردگان توزیع وجمعآوری گردید. برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (1981) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر استفاده گردید. روایایی پرسشنامهها توسط متخصصین و پایایی پرسشنامهها به کمک ضریب آلفا کرونباخ تایید شد چون ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها از مقدار استاندارد 7/0 بیشتر بود در نتیجه سوالهای مربوط به متغیرهای تحقیق از پایایی لازم برخوردار بوده است؛ و دادهها به کمک ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد بین تعهد سازمانی با مولفههای فرسودگیشغلی مدیران مدارس شهرستان لردگان رابطه منفی و معناداری نشان داده شده است که با افزایش تعهد سازمانی، میزان ابعاد فرسودگی شغلی نیز در بین مدیران مدارس شهرستان لردگان کاهش خواهد یافت.
The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational commitment and burnout of school principals in Lordegan. This research is descriptive-survey in terms of practical purpose and in terms of data collection method and is of correlation type. The statistical population includes all school principals of Lordegan city with 218 people. According to Cochran's formula, the number of samples in this study was calculated to be 140 people, which were randomly distributed and collected in the same number of questionnaires among school principals in different educational levels of Lordegan city. The Maslash and Jackson (1981) burnout questionnaire and the Allen and Meyer organizational commitment questionnaire were used to collect data. The validity of the questionnaires was confirmed by experts and the reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha coefficient because Cronbach's alpha coefficient was higher than the standard value of 0.7 for all variables, so the questions related to the research variables had the necessary reliability. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient. The results of the study showed a negative and significant relationship between organizational commitment and the components of burnout in school principals of Lordegan city that with increasing organizational commitment, the dimensions of burnout among school principals in Lordegan city will decrease.
Machine summary:
نتايج حاصل از تحقيق نشان داد بين تعهد سازماني با مؤلفه هاي فرسودگي - شغلي مديران مدارس شهرستان لردگان رابطه منفي و معناداري نشان داده شده است که با افزايش تعهد سازماني، ميزان ابعاد فرسودگي شغلي نيز در بين مديران مدارس شهرستان لردگان کاهش خواهد يافت .
1- Job burnout 2- Sowmya & Panchanatham 3- Althaymer & Ras 4- Adekola 5- Occupational stagnation 6- Appelbaum & Finestone جعفرنژاد (١٣٩٥) به بررسي تعيين نقش اخلاق حرفه اي و تعهد سازماني در فرسودگي شغلي مديران مدارس آموزش و پرورش شهرستان مرند پرداختند.
نتايج تحقيق نشان داد که اخلاق حرفه اي و تعهد سازماني در فرسودگي شغلي مديران مدارس آموزش و پرورش شهرستان مرند نقش معنيدار دارد و در مجموع توانسته است ...
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 9- Fisher نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون نشان ميدهد که اين آزمون با سطح معني داري (sig) کوچکتر از ٠/٠٥، بين تعهد سازماني با مؤلفه هاي فرسودگيشغلي مديران مدارس شهرستان لردگان رابطه منفي و معناداري نشان داده شده است و H٠ رد مي شود (٠٠٥ فرضيه فرعي پژوهش : ميزان فرسودگي شغلي از ديدگاه مديران مدارس شهرستان لردگان بالاتر از ميانگين فرضي مي باشد.
نتايج هدف پژوهش بررسي رابطه تعهد سازماني با فرسودگي شغلي مديران مدارس شهرستان لردگان بود؛ و داده ها به کمک ضريب همبستگي پيرسون تحليل شد.
نتايج حاصل از تحقيق نشان دادبين تعهد سازماني با مؤلفه هاي فرسودگيشغلي مديران مدارس شهرستان لردگان رابطه منفي و معناداري نشان داده شده است که با افزايش تعهد سازماني، ميزان ابعاد فرسودگي شغلي نيز در بين مديران مدارس شهرستان لردگان کاهش خواهد يافت .