Abstract:
موضوع پژوهش، عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان دختر و پسرمدارس ایران در دوران کرونا میباشد. جذابیت فعالیتهای فرهنگی و هنری در مدارس و ایجاد فضای صمیمی ناشی از آن بر عهده مدیریت و مجموعه کادر مدرسه میباشد. چرخه فرهنگی در تقابل با فعالیتهای دیگر میتواند ریشههای قوی درخت علم و دانش را آبیاری نماید. روش پژوهش، مروری کتابخانهای میباشد. نتیجه: خلاقیت چیزی بیش از یک خصوصیت شناختی یا شخصیتی است که افراد ممکن است در آن تغییر کنند بلکه فعالیتی است که در طول حیات انسان توسعه و تکامل پیدا میکند. پژوهشگران روانشناسی تحولی خلاقیت به دو جنبه این تبدیل طولی توجه کردهاند. بسیاری از مطالعات در هریک از این دو مقوله بر رشد افرادی تمرکز کردهاند که بر پیشرفتهای خلاق خود تمجید و تحسین شدهاند گرچه تحقیقات در زمینه بروز انواع رفتار خلاق روزمره نیز کمبودی ندارد.
The subject of research is self-esteem and creativity among Iranian male and female students in the coronavirus era. The attractiveness of cultural and artistic activities in schools and the creation of an intimate atmosphere resulting from it is the responsibility of the management and the collection of school staff. The cultural cycle, in contrast to other activities, can irrigate the strong roots of the tree of science and knowledge. The research method is a library review. Conclusion: Creativity is more than a cognitive trait or personality in which individuals may change, but an activity that develops and evolves throughout human life. Many aspects of each of these two categories have focused on the growth of individuals who have been praised for their creative progress, although research into the occurrence of a variety of creative everyday behaviors is not lacking.
Machine summary:
افزايش عزت نفس موجب افزايش پيشرفت نمي شود بلکه افزايش پيشرفت موجب مي شود که عزت نفس بيشتر مي شود و از آنجائيکه بسياري از افراد خلاق به دليل بي بهره بودن از اعتماد به نفس کافي قادر به ابراز تفکرات نو و ابداعات تازه خويش نيستند و برخي از با استعدادترين و سرآمدترين دانش آموزان خود را با ديدي کاملاً منفي ارزيابي کرده بودند و نمي توانند تخيلات خود را به زبان آورند؛ هدف ما در اين پژوهش بررسي رابطه عزت نفس ١ و خلاقيت در دانش آموزان دختر و پسر است و بررسي راهکارهايي است تا با افزايش عزت نفس در کودکان و نوجوانان با هوش زمينه هاي خلاقيت رادر آنها به وجود آوريم .
زماينکه درجه اعتماد و پذيرش خود در او کاهش يابد ياس و نوميدي ناشي از آن در جريان به فعاليت رسيدن قواي خلاقه اختلال و آشفتگي ايجاد مي کند يکي از معضلات جامعه ما اينست که افراد خلاق و متبکر به دليل بي بهره بودن از اعتماد به نفس کافي به ابراز تفکرات نو ابداعات تازه خويش اعتراض کنند در حاليکه افراد خلاق و نوآور در پي جلب توجه اين و آن نيستند و اتفاقاً در بسياري از مواقع در مورد استهزاي عمل ديگران هم قرار مي گيرند از ميان مجموعه ويژگيهاي افراد خلاق به دو صفت مي توان برخورد کرد که تمام محققان و کارشناسان که سالها در اين زمينه کار کرده اند به خصوص کيلفورد و ديگران بر آنها تأکيد داشتند يکي برخورداري از قوه تخيل قوي در دوران کودکي و ديگري داشتن اعتماد به نفس قوي در نوجواني و جواني.