Abstract:
یکی از الگوهای رمزگذاری پیام در سریالهای صداوسیما، گنجاندن رمزگان مرجح سریال در قالب گفتوگوها و رفتار یک شخصیت «کاملاً سفید و مثبت» است. بررسی محتوای پربینندهترین سریالهای صداوسیما در 15 سال اخیر، رواج این الگو را در سریالهای صداوسیما نشان میدهد. مقاله حاضر که برگرفته از پژوهشهای نگارنده در حوزه مصرف سریالهای پربیننده صداوسیماست، بر نحوه مواجهه مخاطبان با این الگو و شخصیتها و نیز نحوه رمزگشایی آنان از این شیوه مرجح کردن رمزگان، تمرکز کرده است. یافتههای ارائه شده، از مصاحبههای نیمهساختاریافته فردی و گروهی با 74 نفر از مخاطبان سریالهای پربیننده صداوسیما استخراج شده و اظهارات آنان را در خصوص شخصیتهای سفید و مثبت سریالها و الگوی ذکر شده، در قالب بازخوردهای هیجانی و شناختی صورتبندی و ارائه کرده است. یافتهها، حاکی از آن است که بازخوردهای مشارکتکنندگان، عمدتاً در حوزه بازخوردهای هیجانی و شناختی منفی قرار میگیرند. بر اساس یافتهها و در توافق با دیدگاههای شناختی در خصوص هیجانات، مواجه مخاطبان با متون و سریالهای تلویزیونی بسیار پیچیدهتر از آن است که با گنجاندن پیام سریال در گفتار و رفتار «شخصیتهای کاملاً سفید و مثبت» و ارائه پیام مستقیم، بتوان مخاطب را تحتتأثیر قرار داد.
One of the patterns of encoding messages in TV series is to include the preferred codes of the series in the form of dialogues and behavior of a "quiet white and positive" character. Examining the content of the most watched TV series in the last 15 years shows the prevalence of this pattern in TV series. The present article, which is derived from the author's research in the field of the consumption of popular television series, focuses on how the audience encounters this pattern and characters, as well as how they decipher the preferred codes. The research data was collected through semi-structured individual and group interviews with 74 viewers of popular TV series. The findings showed that the feedbacks of the interviewees are mainly negative emotional and cognitive. Based on the findings and in agreement with the cognitive views about emotions, the audience's encounter with contents and television series is much more complicated than that by including the message of the series in the speech and behavior of " quiet white and positive characters" and Presenting a direct message can influence the audience.