Abstract:
امروزه هویتیابی جوانان در کشور به مسئله مهمی تبدیل شده است و شناسایی عوامل مؤثر بر هویت جوانان ضروری به نظر میرسد، پژوهش حاضر با هدف، بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت جوانان انجام شده است. روش این پژوهش از نوع کمی و پیمایشی و جامعه آماری آن، شامل جوانان 18 تا 35 سال استان آذربایجان غربی بوده که به روش تصادفی انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی محققساخته جمعآوری شده است. حجم نمونه با استفاده از نرمافزار Sample power 383 نفر بهدستآمده که برای حصول اطمینان، این تعداد به 400 نفر افزایش یافته و دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار Spss 26 تحلیل شده و مدل معادله ساختاری و معیارهای برازش مدل، با نرمافزار Amos Graphic 24 ترسیم و برآورد شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میزان همبستگی پیرسون بین بعد شناختی و ارتباطی شبکههای اجتماعی مجازی با هویت جوانان در سطح معناداری است و بعد ارتباطی، بیشترین همبستگی را با بعد دینی هویت و بعد شناختی بیشترین همبستگی را با بعد سیاسی هویت جوانان داشته است، نتایج رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن است که ابعاد متغیر مستقل پژوهش به میزان 67 درصد واریانس و تغییرات متغیر وابسته پژوهش را تبیین کردهاند؛ همچنین بر اساس مدلسازی معادله ساختاری پژوهش میتوان گفت که باتوجهبه معیارهای برازش دادههای تجربی پژوهش از مدل نظری حمایت کرده است. بهطورکلی نتایج بیانگر آن است که دو بعد شناختی و ارتباطی شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت جوانان استان آذربایجان غربی تأثیر داشتهاند و ابعاد هویتی جوانان این استان را تحت تأثیر قرار دادهاند، هرچند اثرگذاری این دو بعد در سطح ضعیفی بوده است.
Nowadays, youth identity in the country has become an important issue, and identifying the factors affecting the identity of the youth seems essential. The purpose of this research is to examine the effect of virtual social networks on the identity of young people. The method of the research was quantitative and and the statistical population includes young people aged 18 to 35 years of West Azerbaijan province who were randomly selected. Research data was collected using a researcher-made electronic questionnaire. The sample size was 383 people using Sample power software, which was increased to 400 people To increase accuracy. The research data was analyzed using Spss 26 software, and the structural equation model and model fit criteria were drawn and estimated with Amos Graphic 24 software. The findings of the research showed that the Pearson correlation between the cognitive and communication dimension of virtual social networks with the identity of young people is at a significant level. The communication dimension had the highest correlation with the religious dimension of identity, and the cognitive dimension had the highest correlation with the political dimension of youth identity. The results of multiple regression also showed that the dimensions of the independent variable of the research explain 67% of the variance and changes of the dependent variable. Also, based on the structural equation model of the research and according to the fit criteria, the empirical data of the research supported the theoretical model. In general, the results indicate that the two cognitive and communicative dimensions of virtual social networks have influenced the identity of the youth of West Azerbaijan province and have influenced the identity dimensions of the youth of this province; However, the effect of these two dimensions has been at a weak level.