Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین بهای تمام شده و عملکرد مالی با تاکید بر نقش تعدیل گری رقابت بازار محصول در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بود. بر همین اساس، این پژوهش با تجزیه اطلاعات مربوط به 115 شرکت نمونه در دوره زمانی 8 ساله از سالهای 1392 الی 1399 انتخاب گردید برای تجزیه تحلیل دادههای مربوطه از نرم افزارهای 12STATTA و 10Eviews استفاده گردید که نتایج پژوهش نشان میدهد که بهای تمام شده بر عملکرد مالی اثر معنا داری دارد و نیز رقابت بازار محصول بر عملکرد مالی اثر معنا داری دارد و در آخر رقابت بازار محصول بر رابطه بین بهای تمام شده و عملکرد مالی اثر تعدیل گری دارد.
The aim of the current research was to investigate the relationship between the cost price and financial performance, emphasizing the moderating role of product market competition in the companies listed on the Tehran Stock Exchange. 8 years from 1392 to 1399 were selected to analyze the relevant data, 12STATTA and 10Eviews software were used. The results of the research show that the cost price has a significant effect on financial performance, and product market competition has an effect on financial performance. It has a meaning and in the end, product market competition has a moderating effect on the relationship between cost and financial performance.
Machine summary:
از اين رو عملکرد مالي شرکت ها که در واقع ميزان سود و ثروت کسب شده نسبت به منابع مورد استفاده مي باشد از اهميت فزاينده اي برخوردار بوده و مورد توجه پژوهش هاي متعددي قرار مي گيرد؛ بنابراين بررسي عوامل مهم و موثر بر عمکلرد مالي شرکت نيز براي سهامداران و سرمايه گذاران اهميت بسيار داشته و مورد توجه قرار مي گيرد.
نيک بخت و همکارن در سال (١٣٨٩) به بررسي تاثير ويژگي هاي هيات مديره بر عملکرد شرکت پرداختند بدين منظور از ٧١ شرکت پذيرفته شده بورس اوراق بهادار در دوره زماني ١٣٨٠ تا ١٣٨٧ استفاده نمودند و نتايج پژوهش نشان مي دهد که هيات مديره در بازار سرمايه ايران به صورت کارا به وظايف خود براي کاهش مشکلات نمايندگي عمل ننموده و تاثير با اهميتي بر عملکرد شرکت ندارد.
فرضيه سوم : رقابت بازار محصول بر رابطه بين بهاي تمام شده و عملکرد مالي شرکت هاي توليدي اثر تعديل گري دارد.
فرضيه سوم : رقابت بازار محصول بر رابطه بين بهاي تمام شده و عملکرد مالي شرکت هاي توليدي اثر تعديل گري دارد.
بدين منظور در اين پژوهش به بررسي رابطه تاثير تعديل گر رقابت در بازار محصول بر رابطه بين بهاي تمام شده و عملکرد مالي پرداخته شد.
Analysis Effect of Brand Value and Product Market Competition on Firms Financial Performance (Doctoral dissertation, Master Thesis), Faculty of Economics and Administrative Sciences, Esfahan University.