Abstract:
امروزه چابک سازی سازمانها، یکی از مهمترین چالشهای پیش روی بسیاری از سازمانهاست. از آنجاییکه تحقیقات گذشته، گویای تاثیر پذیری چابکی از کیفیت زندگی کاری و مدیریت الکترونیک روابط مشتریان بوده؛ به تحلیل رابطهای این سه عامل پرداخته شده است. در این تحقیق در ابتدا عوامل متغیرهای اصلی تحقیق تعیین و سپس ارتباط بین آنها بررسی شد. جامعه آماری پژوهش را کارکنان شرکت پتروشیمی شیراز تشکیل دادند که با استفاده از روش سرشماری به تعداد 60 نفر انتخاب شدند. پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای توصیفی قرار میگیرد و از آن جهت که به بررسی رابطه بین متغیرها میپردازد. از نوع پژوهشهای همبستگی و از نظر مقطع جمع آوری دادهها از نوع پژوهشهای تک مقطعی است که از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای اسمارت پی ال اس و اکسل انجام شده است. نتایج حاصل از بررسی آزمون فرضیات تحقیق مبتنی بر سه فرضیه فرعی و یک فرضیه اصلی در شرکت پتروشیمی شیراز، حاکی از تاثیر گذاری متغیر "کیفیت زندگی کاری" بر "چابکی سازمانی" و تایید نقش واسطهای "مدیریت الکترونیک روابط مشتریان" در ارتباط بین این دو است.
Today, organization agility is one of the most important challenges facing many organizations. Since past research has shown the effectiveness of agility, the quality of work life and the electronic management of customer relations; The relational analysis of these three factors has been done. In this research, at first, the factors of the main research variables were determined and then the relationship between them was investigated. The statistical population of the research was made up of employees of Shiraz Petrochemical Company, who were selected using the whole number method in the number of 60 people. The current research is classified as a descriptive research because it examines the relationship between variables; It is a type of correlational research and in terms of cross-sectional data collection, it is a single cross-sectional research that was conducted using the structural equation method using SmartPLS and Excel software.
The results of the examination of research hypotheses, based on three sub-hypotheses and one main hypothesis in Shiraz Petrochemical Company; It indicates the impact of the variable "quality of work life" on "organizational agility" and confirms the mediating role of "electronic customer relationship management" in the relationship between the two.
Machine summary:
نتايج حاصل از بررسي آزمون فرضيات تحقيق مبتني بر سه فرضيه فرعي و يک فرضيه اصلي در شرکت پتروشيمي شيراز، حاکي از تاثير گذاري متغير "کيفيت زندگي کاري" بر "چابکي سازماني" و تاييد نقش واسطه اي "مديريت الکترونيک روابط مشتريان " در ارتباط بين اين دو است .
آماره آزمون نيز ٩٣/٧٩ بدست آمده است که بزرگتر از مقدار بحراني t در سطح خطاي ٥% يعني ١/٩٦ بوده و نشان ميدهد همبستگي مشاهده شده معنادار است ؛ بنابراين با اطمينان ٩٥% بين کيفيت زندگي کاري ، مديريت الکترونيک روابط مشتريان و چابکي سازماني در شرکت پتروشيمي شيراز ارتباط معناداري وجود دارد (نمودار ٥).
آماره آزمون نيز ٩٣/٧٩ بدست آمده است که بزرگتر از مقدار بحراني t در سطح خطاي ٥% يعني ١/٩٦ بوده و نشان ميدهد همبستگي مشاده شده معنادار است ؛ بنابراين با اطمينان ٩٥% بين کيفيت زندگي کاري ، مديريت الکترونيک روابط مشتريان و چابکي سازماني در شرکت پتروشيمي شيراز ارتباط معناداري وجود دارد.
آماره آزمون نيز ٨/٤٨٠ بدست آمده است که بزرگتر از مقدار بحراني t در سطح خطاي ٥% يعني ١/٩٦ بوده و نشان ميدهد همبستگي مشاهده شده معنادار است ؛ بنابراين با اطمينان ٩٥% بين کيفيت زندگي کاري و مديريت الکترونيک روابط مشتريان در شرکت پتروشيمي شيراز ارتباط معناداري وجود دارد.
آماره آزمون نيز ٨/٤٨٠ بدست آمده است که بزرگتر از مقدار بحراني t در سطح خطاي ٥% يعني ١/٩٦ بوده و نشان ميدهد همبستگي مشاهده شده معنادار است ؛ بنابراين با اطمينان ٩٥% بين کيفيت زندگي کاري و مديريت الکترونيک روابط مشتريان در شرکت پتروشيمي شيراز ارتباط معناداري وجود دارد.