Abstract:
از جمله عواملی که میتواند نقش مهمی در فرایند تصمیمگیری ایفا کند استفاده از ابزارهای هوش تجاری میباشد و مشاوران بازاریابی جهانی به استفاده از ابزارهای جدید هوش تجاری و تمرکز بر اهمیت این ابزارها تاکید داشتهاند. در همین راستا در این پژوهش نقش ابزارهای هوش تجاری بر فرایند تصمیمگیری مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش نمونه آماری شامل مدیران و روسای بخشهای مختلف شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی شهر تهران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر روش توصیفی میباشد. دادههای مورد نیاز برای این پژوهش، بوسیله یک پرسشنامه استاندارد که پایایی و روایی آن مجددا مورد بررسی و تایید قرار گرفت، جمع آوری شد. همچنین برای نگارش ادبیات نظری لازم در حوزه مورد بررسی از مطالعات کتابخانهای نیز بهره گرفته شد. در این پژوهش از دو روش مختلف برای ارزیابی استفاده شد. در مرحله اول از روش دیمتل برای ارزیابی اولیه متغییرها و شاخصها و ارزیابی و استخراج متغییرها و شاخصهای تاثیرگذار و تاثیر پذیر استفاده شد که ابزار گرداوری دادههای آن از طریق مصاحبه انجام پذیرفت و در مرحله دوم از روش تحلیل آماری استفاده گردید که برای انجام آن از آمار استنباطی و توصیفی استفاده میشود. در بخش آمار استنباطی ازضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS بهره گرفته شد. به طور کلی، نتایج این پژوهش حاکی از نقش استفاده از ابزارهای هوش تجاری بر فرایند تصمیمگیری بود و نشان داد که سیستم هوش تجاری و این ابزارها رابطه نزدیکی با فرایند تصمیمگیری دارند. در تبیین این نقش میتوان گفت که اتخاذ تصمیم با پشتیبانی سیستمهای هوش تجاری، زمان، هزینه و خطای انسانی را کاهش میدهد. به عبارتی، سیستمهای هوش تجاری یک جهانی سازی فنی در جهان بازار است که با استفاده از آن، فرایندی تصمیمگیری در سازمان اثربخش شده و با کاهش اتلاف وقت و خطرات و ابهام در کار، توانایی مقابله با تغییرات گسترده در سطح جهانی را به سازمان میدهد.
Among the factors that can play an important role in the decision-making process is the use
of business intelligence tools, and global marketing consultants have emphasized the use of
new business intelligence tools and focusing on the importance of these tools. In this regard,
in this research, the role of business intelligence tools on the decision-making process was
investigated. In this research, the statistical sample includes the managers and heads of
various departments of the Tehran Social Security Investment Company. This research is
practical in terms of purpose and descriptive in terms of method. The data required for this
research was collected by a standard questionnaire whose reliability and validity were reexamined
and confirmed. Also, library studies were used to write the necessary theoretical
literature in the investigated field. In this research, two different methods were used for
evaluation. In the first stage, the Dimtel method was used for the initial evaluation of
variables and indicators and the evaluation and extraction of effective and influential
variables and indicators, and the data collection tool was conducted through interviews. And
in the second stage, the statistical analysis method was used, which uses inferential and
descriptive statistics. In the inferential statistics section, Pearson's correlation coefficient was
used using SPSS software. In general, the results of this research indicated the role of using
business intelligence tools on the decision-making process and showed that the business
intelligence system and these tools have a close relationship with the decision-making
process. In explaining this role, it can be said that decision-making with the support of
business intelligence systems reduces time, cost and human error. In other words, business
intelligence systems are a technical globalization in the market world, by using it, a decisionmaking
process in the organization is made effective, and by reducing time loss, risks and
ambiguity in work, it increases the ability to deal with extensive changes at the global level.
Organizes.
Machine summary:
از ويژگي هاي هوش تجاري، مي توان به موارد زير اشاره کرد (چانگ و چن ٢٠٠۵،٢): • جستجو براي يافتن حقايق عيني کمي و قابل سنجش در مورد کسب و کار مورد نظر • استفاده از فناوريها و روش هاي ساخت يافته براي تحليل اين حقايق • ابداع و به اشتراک گذاشتن مدل هايي که به شرح روابط علت و معلولي موجود بين فعاليت هاي عملياتي و تاثير آنها بر اهداف تجاري مورد نظر مي پردازد • آزمودن چند رويکرد مختلف و بررسي بازخورد نتايج آن ها • تصميم گيري و اقدام بر اساس همه اين ويژگي ها هوش تجاري مجموعه اي از مفاهيم ، روش ها و فرايندها به منظور بهبود تصميمات تجاري است که از منابع چندگانه اطلاعات استفاده مي کند و تجربه و مفروضاتي را اعمال مي کند تا فهم درستي از پويايي هاي تجاري، فراهم شود.
هوش تجاري مفهوم جامعي است که از طريق آن کل سازمان با هدف کسب اطلاعات به روز براي تصميم گيري، در مسير استفاده از سيستم هاي اطلاعاتي موجود همسو مي شود تا در نهايت منجر به خلق مزيت هاي رقابتي گردد.
خط رگرسيون مربوط به اين فرضيه به صورت زير مي باشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) ε: فرايند تصميم گيري X٣: انبار و بازار داده جدول زير حاوي تحليل واريانس رگرسيون به منظور بررسي قطعيت وجود رابطه خطي بين دو متغير است .
In thiL rWvar0= in thiL rWLWarJh= thW rolW oβ quLinWLL intWllivWnJW toolL on thW 0WJiLion-ma1inv proJWLL waL inYWLtivatW0.