Abstract:
هدف از این مطالعه شناسایی پیشرانهای تأثیرگذار بر هویت ملی در نظام آموزشی تا سال 1410 ایران و بررسی جایگاه این پیشرانها ازلحاظ تأثیرگذاری و تأثیرپذیری بر یکدیگر است. این پژوهش ازلحاظ روششناختی از نوع آمیخته با رویکرد اکتشافی نسبت به آینده است و از طریق راهبرد سند کاوی و بهکارگیری روش دلفی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد روندهای جهانیشدن، آموزش شهروندی، رسانهها، ویژگیها و شخصیت معلم و چند فرهنگ گرایی بیشترین تأثیر را بر هویت ملی در نظام آموزشی خواهند داشت. وضعیت اقتصادی جامعه از پیشرانهای تأثیرگذار است و متغیرهای آموزش سیاسی، تمرکززدایی از نظام آموزشی و گسترش خط و زبان فارسی نسبت به سایر پیشرانها متغیرهای مستقل هستند. معماری فضای مدرسه و مراکز آموزشی و رابطۀ خانواده و مدرسه نسبت به دیگر متغیرها تأثیرپذیری بیشتری خواهند داشت. ازاینرو پیشنهاد میشود نظام آموزشی، متغیرهای تأثیرگذار بر هویت ملی را موردتوجه قرار داده، با بهکارگیری برنامههای متنوع در تعمیق و تکوین هویت ملی و حفظ انسجام فرهنگی و اجتماعی تلاش کند.
The purpose of this study is to identify the driving forces influencing national identity in the education system of Iran until 1410, and to examine the position of these driving forces in terms of influencing each other. The methodology of this research is a mixture of exploratory approaches towards the future and has been carried out through the strategy of document mining and using the Delphi method. The findings of this study reveal that Globalization trends, citizenship education, media, teacher characteristics and personality, and multiculturalism will have the greatest impact on national identity in the education system. Economic status is one of the influential variables. Political education, decentralization of the education system, and expansion of Persian literature are independent variables. School architecture and family-school relationship will have more impact than other variables. It is therefore recommended for the education system to consider these variables that influence national identity, in order to preserve and deepen national identity and to preserve its cultural and social cohesion.
Machine summary:
تحقيق رمضان پور و خالقي و حاجي حسيني (١٣٩٦) باعنوان «پيشران هاي تأثيرگذار بر فرصت هاي کارآفريني در نظام آموزشي »، پيشران هاي سطح سواد ديجيتالي نسل امروز و فرهنگ پذيرش تغيير و نوآوري در اين زمينه را معرفي کرده است و نشان مي دهد که رفاه سال دوم اقتصادي به واسطۀ افزايش طبقۀ متوسط در تمامي پيشران هاي برنامه درسي هويت ملي در شماره دوم تابستان ١٤٠١ حال و آينده سايه گستر خواهد بود و تمامي ارکان يادگيري ـ ياددهي را در سطح کشور تحت 14 تأثير خود قرار خواهد داد.
ماتريس تحليل اثرات متقاطع بر اساس نظر خبرگان پيشران هاي هويت ملي در نظام آموزشي جهاني شدن 2 3 3 3 3 2 2 3 3 3 وضعيت اقتصادي جامعه 2 3 3 2 3 1 2 2 2 2 تاثير رسانه هاي مولتي مديا 3 2 3 2 3 2 3 2 2 3 کثرت گرايي فرهنگي 2 1 2 3 1 2 1 2 2 2 آموزش شهروندي 3 3 3 2 1 2 2 1 3 2 تربيت سياسي 2 2 3 3 2 2 1 1 3 1 تمرکززدايي از نظام آموزشي 3 1 2 0 2 1 2 2 2 2 گسترش خط و زبان فارسي 2 1 2 2 2 2 1 2 1 2 معماري مدرسه و مراکز آموزشي 1 1 1 1 2 1 2 2 1 2 ويژگي هاي معلم 3 1 2 2 1 1 2 2 1 3 رابطه خانواده و مدرسه 1 1 0 3 1 2 1 1 2 3 شماسرال ودموم پس از وارد نمودن اعداد جدول ٣ در نرم افزار ميک مک نمودار ٢ به دست آمد که اين نمودار تابستان ١٤٠١ با نمودار گرافيکي استاندارد (نمودار شماره ١) تطابق داده شد.