Abstract:
نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا هرچند اقدامی منحصربهفرد نیست و پیشازاین نیز در سیره عالمان دینی سابقه داشته، اما زمان و زمینه این نامه بدان ویژگی خاصی بخشیده است، بهگونهای که میتوان آن را بهعنوان یک کنش خاص در سطح تمدنی تحلیل نمود. در این نامه، رأس هرم سیاسی ـ دینی مسلمانان با جایگاه حقوقی بسیار بالا، با قاعده هرم غیرمسلمانان بهطور مستقیم گفتوگو مینماید و واسطه این گفتوگو را دعوت به مطالعه مقدسترین متن اسلامی یعنی قرآن مینماید. آنچه به اهمیت این نامه میافزاید حیثیتهای امکانی مختلف در قرائت و تحلیل آن میباشد. چنین ویژگیهایی بهتنهایی قادر است یک پدیده را وصفی تمدنی ببخشد. تحلیل تمدنی نامه مذکور میتواند نتایج آن را حداکثری و دارای دوام بیشتر نماید. پیشبینی میشود این رویکرد در آینده بهنوعی جدید از دیپلماسی در مقیاس جهانی شود، بهویژه اینکه تحولات تکنولوژیک در حوزه ارتباطات نیز با آن هماهنگ میباشد.
Although the Supreme Leader's letter to the youth of Europe is not a unique action and has a long history in the life of religious scholars, but the time and context of this letter has given it a special feature that can not be analyzed as a specific action at the level of civilization. In this letter, the head of the political-religious pyramid of Muslims with a very high legal status, directly discusses the rule of the non-Muslim pyramid and introduces the mediator of this dialogue as an invitation to study the most sacred Islamic text, the Qur'an. Adding to the importance of this letter are the various possible aspects of its reading and analysis. Such features alone are able to describe a phenomenon as a civilization. The civilization analysis of the mentioned letter can maximize its results and make it more durable. This approach is expected to be a new form of diplomacy on a global scale in the future, especially as technological developments in the field of communication are in line with it.
Machine summary:
واقعيت اين است که مطالعات شرق شناسي از حدود ده قرن قبل تاکنون حداقل سه مرحله تاريخي را پشت سـر گذاشـته است : نخست ، دوره پس از جنگ هاي صليبي تا نيمه قرن هفده که در آن ، هم زمان با سده هاي پاياني قرون وسطي در غرب ، شاهد رشد و پيشرفت در عالم اسلامي به ويـژه در سـرزمين هـاي اسـلامي در جنوب اروپا (اندلس ) هستيم و اين مسئله باعث ميشود تا براي نخستين بار در تاريخ تعامل پيـروان يهود و مسيحيت ، نوعي ائتلاف و همکـاري ميـان آن دو در خصـوص شـناخت و تحريـف اسـلام ٩٦ سال اول | شماره دوم | تابستان ١٤٠١ ايجاد گردد.
در اين دوره ، علاوه بـر اين کـه رويکـرد مطالعـات مـذکور فراتـر از رويکـرد مطالعـات ديسـيپليني و بـه صـورت مطالعـات ميان رشته اي شده است ، شاهد تغييرات ديگري هـم در خـود مطالعـات مـذکور و هـم در مسـائل و موضوعات مربوط به آن هستيم که برخي از آن ها عبارت اند از: ظهور مستشرقين شـرقي (محققـين شـرقياي کـه بـا مبـاني و روش هـاي غربـي بـه مطالعـه شـرق مشـغول هسـتند)، چـالش جـدي در نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٩٧ معرفت شناسي (من اصيل ـ او غيراصيل ) شرق شناسي (از طريق پست مدرنيسـم و اصـالت يـافتن او، جهاني شدن و همه گيري من که مستلزم محو او و سالبه به انتفاء موضوع شدن تقابل من ـ او گشته ، انقلاب اسلامي ايران و همه گيري و اصالت يافتن او به همراه محـو تـدريجي مـن )، مسـلمان شـدن برخي مستشرقين مثل رنه گنون ، لئوپولد يهودي (محمد اسد)، ناپلئون که در حمله به مصـر ادعـاي مسلماني نمود و از مفتيان و علماي مصري براي تفسير قرآن در جهت منـافع فرانسـه اسـتفاده کـرد و...