Abstract:
در شرایط تاریخی حاضر، ایجاد تمدن نوین اسلامی ضرورتی اجتنابناپذیر است. عدم تحقق این امر، منجر به سقوط تمدن اسلامی در منظومه تمدن غرب خواهد شد؛ همچنین فراهم کردن بستر سعادت جامعه بشری جز با ایجاد تمدن اسلامی میسر نیست. تحقق این هدف نیازمند انجام مطالعات بنیادین بهمنظور فراهم کردن بنیانهای نظری این تحول اساسی است. ازآنجاییکه تمدن مجموعهای متشکل از نهادهاست، تحقق تمدن نوین اسلامی نیز مستلزم تحولاتی اساسی در بسیاری از نهادهای کنونی است. صحبت از تمدن نوین اسلامی بدون تحولات اساسی و مهم در بسیاری از نهادهای کنونی مانع از شکلگیری تمدن نوین اسلامی خواهد شد و این هدف را به آرزو تبدیل خواهد کرد. نهاد آموزشوپرورش از مهمترین نهادهای سازنده هر تمدن است. در این تحقیق، از منظر تمدنی، عمدهترین اشکالات آموزشوپرورش بیان و سپس راهکارهایی برای اصلاح آن بهمنظور فراهم کردن زمینههای نهادی تحقق تمدن نوین اسلامی ارائه شده است.
In the current historical context, the creation of a new Islamic civilization is an inevitable necessity. Failure to do so will lead to the fall of Islamic civilization in the Western civilization. Also, providing the bedrock of human society is not possible except with the creation of Islamic civilization. Achieving this goal requires fundamental studies in order to provide the theoretical foundations of this fundamental change. Since civilization is a set of institutions, the realization of modern Islamic civilization requires fundamental changes in many current institutions. Talking about a new Islamic civilization without fundamental and important changes in many current institutions will prevent the formation of a new Islamic civilization and will turn this goal into a dream. The institution of education is one of the most important constructive institutions of any civilization. In this research, from the perspective of civilization, the main problems of education are expressed and then solutions to correct it in order to provide the institutional basis for the realization of a new Islamic civilization will be presented.
Machine summary:
در اين تحقيق ، از منظر تمدني ، عمده تـرين اشکالات آموزش وپرورش بيان و سپس راه کارهايي براي اصلاح آن به منظـور فـراهم کـردن زمينـه هـاي نهادي تحقق تمدن نوين اسلامي ارائه شده است .
١٤٢ سال اول | شماره دوم | تابستان ١٤٠١ پيشينه تحقيق علي رغم اهميت ويژه آموزش وپرورش در تحقق تمدن نوين اسلامي ، تحقيقات اندکي در ايـن زمينه انجام شده است .
وجداني (١٣٩٨) در مقاله اي با عنوان «بررسي نسبت ميان فلسفه تعليم و تربيـت بـا تمـدن نـوين اسلامي و تبيين فلسفه تربيتي مطلوب بر اساس ديدگاه مقام معظم رهبري » به اين نتيجه مي رسد کـه سه خلأ مهم هنوز در نظام تربيتي کشور وجود دارد و لازم است در راستاي رفع آن ها برنامه ريـزي نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٤٣ و اقدام جدي نمود: اول ، احياي هويت فرهنگي و تمدني در نسل جديد و تقويت عزت نفس ؛ دوم ، ايجاد احساس مسئوليت عميق و جدي در تک تک اعضاي نسل جديـد بـراي تمـدن سـازي نـوين اسلامي .
نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٥٥ با توجه به اين نکات در نظام پيشنهادي، دانش آموزان پس از طي کردن آموزش عمـومي کـه متکفل آموزش صلاحيت هاي عمومي براي زندگي در جامعه است آن دسته از مشاغلي که نيازمند تحصيلات عاليه نيستند وارد آموزش تخصصي حداکثر يک ساله خواهند شد اما نه ماننـد آنچـه در هنرستان ها رايج است بلکه شبيه سازمان فني حرفه اي، منتهي در کنار مهارت شغلي، آداب ، احکـام و فرهنگ آن شغل نيز آموزش داده خواهد شد.