Abstract:
یکی از داستا نهای مشهور فردوسی خوان هفتم و نبرد رستم با دیو سپید است. این داستان ویژگ یهای اصلی سب کفردوسی مانند اغراق، مبالغه، حماس یبودن و ایجاز را دربردارد، اما ویژگی اصلی این داستان تصویری بودن آن است؛ به همین دلیل در بسیاری از نسخه های شاهنامه فردوسی تصویرسازی شده است. در نگارگری ایرانی (تصویرسازی ایرانی) تصاویر ساخته شده از یک داستان واحد، معمولا شبیه به یکدیگرند، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد که متاثر از ویژگی های دوره های مختلف و همچنین توانایی های نگارگران است.در این تحقیق دو شاهنامه، مورد واکاوی قرار می گیرند که عبارتند از: «شاهنامه شیراز (1333 /733 )» و «شاهنامه بایسنقری (1430 /833 )». مهم ترین دلایل گزینش این دو شاهنامه عبارتند از: 1- شاهنامه شیراز (1333 /733)، یکی از قدیمی ترین نسخه های مصور شاهنامه است که با بررسی آن می توان به سبک نگارگری در کارگاه های شیراز پی برد. در مصورسازی این شاهنامه بر صحنه های تاریخی و حماسی تاکید شده است؛ 2- در شاهنامه بایسنقری (1430 /833) شاهد رواج یک سبک رسمی و قانونمند هستیم. این شاهنامه ارزش های جاویدان «مکتب هرات» را در اوج خود نشان می دهد.یافته های تحقیق بیانگر این نکته است که با وجود شباهت های آشکار ظاهری میان این دو شاهنامه، تفاوت هایی نیز وجود دارد. این تفاوت ها در شیوه های مختلف پرداخت تصویری، گزینش رنگ ها و کادرها دیده می شود. در این تحقیق، ابتدا نگاره ها معرفی و سپس هر کدام از نظر ویژگی های عناصر تصویری بررسی شده اند. برای دستیابی به این مهم، از منابع مکتوب و مصور تاریخی و نیز مطالعات کتابخانه ای با رویکرد توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. لازم به ذکر است که تحلیل تصاویر توسط نگارنده انجام شده است.
One of the famous stories of Ferdowsi’s Shahnameh is the Seveneth Labor of Rustam (Khane Haftom)
and his battle with the White Demon. Literary elements of overstatement, exaggeration, epic and brevity
can be distinguished in the works of the Ferdowsi; however, the main element in this story is its visual
features which can be seen in the two illustrated manuscripts studied in this paper. In Persian paintings,
images created for one story are typically the same; nevertheless, there are a number of dissimilarities
which reflects the taste and themes of each era and also the artistic talent of the painters.
In this paper, two Shahnamehs are studied upon which include the Shiraz Shahnameh (733/ 1333 AD)
and the Baysonghori Shahnameh (833/1430 AD). The main reason behind the selection of the mentioned
manuscripts is that the Shiraz Shahnameh is one of the oldest existing copies of the Shahnameh
which reflects the artistic features of the Shiraz school and illustrates scenes of history and epic precisely.
Furthermore, the Baysonghori Shahnameh reflects the promotion of an official and systematic style
and follows the artistic values of the Herat School. The results of this paper indicate that despite many
visual similarities between the two manuscripts, there are a number of distinctions. These dissimilarities
include differences in visual outlooks, color selection and border designs. This paper initially seeks
to introduce the manuscripts and then attempts to analyze visual features. In order to accomplish this
a descriptive and analytic methodology was carried out and historical records and documentation and
also library research were carefully focused upon.
Aims of the research:
1- To describe and compare the visual contents of the Seventh Labor in the two Shahnameh
Manuscripts.
2- To distinguish the similarities and dissimilarities of both Shahnameh Manuscripts.
Research questions:
1- What are the visual characteristics of both Shahnameh manuscripts?
2- What commonalties or contrasts can be depicted in terms of visual expression?