Abstract:
امروزه از سازمانها انتظار میرود در مسیر دستیابی به منافع مالی خود، نسبت به مسئولیتهایی که در مقابل هر یک از ذینفعان سازمان دارند هوشیار و حساس باشند. کارکنان، یکی از مهمترین ذینفعانی هستند که سازمان باید نسبت به آنها مسئولیت پذیر باشد؛ و بنابراین باید بداند چه مسئولیتهایی نسبت به آنها دارد. امّا عمده مطالعات انجامشده در زمینة مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی، بر ذینفعان خارج از سازمان مانند مشتریان و جامعه متمرکزشدهاند و کمتر به مسئولیتهای سازمان در قبال کارکنان پرداختهشده است. مطالعه حاضر، یک پژوهش چندمرحلهای است که با هدف شناسایی ابعاد و شاخصهای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی نسبت به کارکنان، انجامشده است. ابتدا با مطالعه اسنادی مبانی نظری، ابعاد و شاخصهای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی نسبت به کارکنان از ادبیات تحقیق استخراج شدند. سپس ابعاد و شاخصهای شناساییشده در اختیار یک گروه 9 نفره از خبرگان شرکت برق منطقهای هرمزگان که بهصورت هدفمند انتخابشده بودند قرار گرفت و نظرات آنها راجع بهتناسب شاخصها با عملکرد شرکت برق و نحوه سنجش آنها جمعآوری شد. در انتها، در شاخصهای شناساییشده، عملکرد شرکت برق منطقهای هرمزگان مورد ارزیابی قرار گرفت. 7 بعد شامل استخدام، روابط مدیریت و کارکنان، ایمنی و بهداشت حرفهای، آموزشوپرورش، فرصتهای برابر و عدم تبعیض، ایجاد شرایط کاری شایسته و منصفانه، و آزادی مشارکت در اتحادیهها و مذاکرات؛ با مجموع 15 شاخص شناسایی شدند. نتایج ارزیابی عملکرد شرکت برق منطقهای هرمزگان در شاخصهای شناساییشده، همراه با پیشنهادهایی برای بهبود شرایط نیز ارائهشدهاند.
Organizations are expected to be sensitive and conscious of their responsibilities to each of the organization's stakeholders in the pursuit of their financial benefits. Employees are one of the most important stakeholders for which the organization should be responsible and so must know what responsibilities it has towards them. However, most studies on corporate social responsibility(CSR) have focused on external stakeholders such as customers and the community, and less attention has been paid to the organization's responsibilities to employees.The present study is a multi-stage study that has been conducted with the aim of identifying the dimensions and indicators of CSR towards employees. First, by studying the theoretical foundations, dimensions and indicators of CSR towards employees were extracted from the research literature. Then, the identified dimensions and indicators were given to a group of 9 experts of Hormozgan Regional Electricity Company who were purposefully selected and their opinions on the appropriateness of indicators with the performance of the electricity company and how to measure them were collected. Finally, the performance of Hormozgan Regional Electricity Company was evaluated in the identified indicators.7 Dimensions including employment, management and staff relations, occupational safety and health, education and training, equal opportunities and non-discrimination, creation of decent and fair working conditions, and freedom to participate in unions and collective bargaining, with total of 15 indicators were identified. The results of evaluating the performance of Hormozgan Regional Electricity Company in the identified indicators are also provided along with suggestions for improving the situation.
Machine summary:
تبیین و اندازهگیری شاخصهای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی نسبت به کارکنان مطالعه موردی : شرکت برق منطقه ای هرمزگان ملیحه سیاوشی* ، طیبه عباسنژاد ، کیانوش جوکار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تاریخ دریافت:21 اردیبهشت 1400 تاریخ پذیرش:23 شهریور 1400 تاریخ انتشار:11 دی 1400 چکیده هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی تاثیر نیروهای محرکه نوآوری سبز شامل اخلاق زیستمحیطی شرکت، دیدگاه ذینفعان و تقاضای بازار برای محصول سبز بر عملکرد با نقش میانجی نوآوری سبز و نقش تعدیلکنندهی تعهد مدیریت، آموزش و اقدامات مدیریت منابع انسانی است.
اگرچه دستهبندی سؤالات در پرسشنامه آنها بر اساس سه بعد ذکرشده بود، امّا با توجه به محتوای پرسشنامه مشخص میشود که آنچه آنها تحت عنوان فعالیتهای CSR در قبال کارکنان، موردتوجه قرار دادهاند با سؤالات زیر سنجیده شدهاند: «ما از کیفیت زندگی کارمندان مطلع هستیم»، «جبران خدمات کارکنان با توجه به مهارتها و نتایج کاری آنها صورت میگیرد»، «ما متعهد به ایجاد شغل در شرکت هستیم»، «ما آموزش و توسعه کارمندان خود را تقویت میکنیم»، «ما سیاستهای منابع انسانی داریم که هدف آن تسهیل سازش در زندگی کاری و شخصی کارمندان است»، «ابتکارات کارمندان در تصمیمات مدیریت، بهطورجدی در نظر گرفته میشود»، «فرصتهای برابری برای همه کارمندان وجود دارد»، «ما سازوکارهایی پویایی برای گفتگو با کارمندان دار > 2 o"/>o"/> (2006)، در مقالهای با عنوان «استفاده از شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی بهعنوان مقیاسی از توسعه پایدار در اسپانیا»، با تکیهبر شاخصهای پیشنهادی گزارش پایداری جهان (GRI) تلاش کرده است بهطور تجربی به بررسی این بپردازد که چگونه برخی از شرکتهای اسپانیایی، اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی خود را ارائه میدهند.