Abstract:
مقدمه: توسـعه سـواد رسانهای و گسـترش سلامت اجتماعی همراه با سواد اخلاقی میتواند زمینهساز نتیجه مثبت در حوزه فعالیت کادر درمان باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر سواد رسانهای بر سلامت اجتماعی با استفاده از نقش میانجی سواد اخلاقی در میان کارکنان مراکز درمانی شهر الیگودرز انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش توصیفی –تحلیلی بود. ابزار جمعآوری داده شامل سه پرسشنامه سواد رسانهای، سلامت اجتماعی و سواد اخلاقی بود. نمونه پژوهش شامل 217 نفر از کادر درمان شهرستان الیگودرز بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی؛ مدل معادلات ساختاری و همبستگی پیرسون در نرمافزارSmart-PLS و24 SPSSتحلیل شدند. یافته ها: بررسی نقش میانجی سواد اخلاقی بر اساس رویکرد بوت استرپینگ نشان داد که اثر مستقیم سواد رسانه ای بر سلامت اجتماعی معنادار نیست (t = 0/37, p > 0/05) اما سواد رسانه ای بهطور غیرمستقیم و از طریق سواد اخلاقی بر سلامت اجتماعی تأثیر دارد که مقدار آن برابر با38/. است (t = 6/18, p ؛ می توان گفت، سواد اخلاقی نقش میانجی کامل را در ارتباط بین سواد رسانه ای و سلامت اجتماعی دارد. نتایج آزمون سوبل بیانگر معنادار بودن نقش میانجی سواد اخلاقی بر سواد رسانهای و سلامت اجتماعی بود. نتیجهگیری: با توجه به اینکه هریک از مؤلفههای سواد رسانهای بر سلامت اجتماعی افراد تأثیر مثبت دارد. لذا، با بهرهگیری از سواد اخلاقی میتوان به ارتقای بیشتر سلامت اجتماعی در میان افراد بهویژه کادر پزشکی کمک نمود.
Introduction: The development of media literacy and expansion of social health and moral literacy can pave the way for desirable performance.This study investigated the effect of media literacy on social health using the mediating role of moral literacy among medical staff in Aligudarz.
Methods: The present applied research was a descriptive-analytical study. Tools to gather data consisted of three Taman’s Media Literacy scales, Keyes’ Social Health, and Moral Literacy Questionnaires. The sample size was 217 people from Aligoudarz Health Personnel selected via a simple random sampling method. The data were analyzed by Confirmatory factor analysis (CFA), Structural Equation modeling, and Pearson Correlation in the SPSS-24 and Smart-PLS software.
Results: The study of the mediating role of moral literacy based on the boot-strapping approach showed an insignificant direct effect of media literacy on social health (t = 0/37, p> 0/05). Media literacy indirectly affects social health through moral literacy, equal to 0/38 (t = 6/18 p
Conclusion: Media literacy potential affects social health.Therefore, using moral literacy makes it possible to promote social health, especially among medical staff.