Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نقش میانجی گرانه خوش بینی آموزشی در رابطه جهت گیری هدف معلم با سرزندگی در بین معلمان زن شهرستان پیرانشهر انجام شده است. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر از نوع توصیفی و به روش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان زن مقطع ابتدایی شهرستان پیرانشهر بودند که از بین آنها نمونه ای به حجم 150 معلم به روش نمونه گیری خوشه چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش برای بررسی متغیرهای پژوهش پرسشنامه های، جهت گیری هدف، سرزندگی معلم و خوش بینی آموزشی بودند. داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PlS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که خوش بینی آموزشی نقش میانجی بین رابطه جهت گیری هدف(اهداف تبحری، رویکرد- توانایی، اجتنابی- توانایی و هدف کار- اجتنابی) و سرزندگی معلمان را ایفا می کند و بین خوش بینی آموزشی و جهت گیری هدف و سرزندگی رابطه مثبت و منفی، معنی داری وجود دارد(p≤./01) و هر واحد خوش بینی بینی آموزشی باعث 268/. واحد افزایش در سرزندگی معلمان می شود. نتایج این بررسی نشان می دهد که خوش بین آموزشی و جهت گیری هدف(اهداف تبحری، رویکرد- توانایی، اجتنابی- توانایی و هدف کار- اجتنابی)، از عوامل مهم در سرزندگی معلمان زن شاغل در شهرستان پیرانشهر هستند و باعث بهبود در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز می شود بنابراین به مولفه های مورد مطالعه توجه شود که ایجاد انگیزه و آرامش شغلی در بین معلمان ایجاد شود.
Machine summary:
نتایج این بررسی نشان میدهد که خوش بین آموزشی و جهت گیری هدف(اهداف تبحری، رویکرد- توانایی، اجتنابی- توانایی و هدف کار- اجتنابی)، از عوامل مهم در سرزندگی معلمان زن شاغل در شهرستان پیرانشهر هستند و باعث بهبود در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز می شود بنابراین به مؤلفه های مورد مطالعه توجه شود که ایجاد انگیزه و آرامش شغلی در بین معلمان ایجاد شود.
بر اساس مبانی نظری و تجربی در پیشایندهای سرزندگی عوامل فردی و محیطی اثرگذار قلمداد شدهاند حال این سؤال مطرح می شود که آیا خوش بینی آموزشی در رابطه جهت گیری هدف معلم با سرزندگی نقش میانجی گرانه دارد؟ 2-روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است.
با توجه به نتایج تحلیل معادلات ساختاری میتوان بیان نمود که معلم با خوش بینی آموزشی بالا با برخورداری از مؤلفه های خودکارآمدی، اعتماد و تاکید تحصیلی دارای نیروی قدرتمندی واحدی است که می تواند تأثیر مثبت و فراوانی بر عملکرد دانش آموزان داشته باشد و خوش بین آموزشی در کلاس درس سبب می شود که آنها بر خصوصیات مثبت دانش آموزان و کلاس تمرکز کنند و با نتایج مطالعه هوی هوی و کورز در سال 2008 مطابقت دارد و همراه با جهت گیری هدف باعث بهبود سرزندگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود به طوری که جهتگیری هدف را به عنوان اهداف رفتاری میدانند که در یک موقعیت وابسته به احساس شایستگی به وسیله فرد ادراک یا دنبال میشود.