Abstract:
در این پژوهش سعی داریم به نمرات درس تربیت بدنی با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول پسرانه شهر زابل بپردازیم. از جامعه آماری معین و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از 55 نفر از دانش آموزان متوسطه اول که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای گزینش شده بودند ،مورد بررسی قرار گرفتند. فرض اصلی پژوهش بر این بود که نمرات درس تربیت بدنی با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول پسرانه شهر زابل رابطه معناداری دارد در این پژوهش برای دریافت اطلاعات فرسودگی تحصیلی از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(1997) استفاده شد. نتایج حاصله رابطه معنادار رابطه مذکور را تایید نمود.
Machine summary:
فرسودگي تحصيلي اصطلاح فرسودگي نخستين بار توسط روانپزشکي به نام هربرت فرويدنبرگر (1974)اينگونه معرفي شد "شکست خوردن، فرسوده شدن يا خسته شدن به وسيله صرف انرژي، قدرت يا منابع زياد" فرويدنبرگرفرسودگي شغلي را يك حالت خستگي مفرط كه از كار سخت و بدون انگيزه و بدون علاقه ناشي ميشود تعريف كرده است (فرويدنبرگر، 1975) وي اين پديده را سندرم تحليل جسمي و رواني ناميده است و آن را حالتي از خستگي عاطفي و جسماني ميداند كه از شرايط موجود در محيط كار نشئت ميگيرد.
فرسودگي شغلي واژه نسبتاً جديدي است كه از آن براي توصيف پاسخهاي انسان درحين كار در برابر استرسهاي تجربه شده استفاده م يشود و شامل واكنشهاي رواني است كه افراد هنگام روبه رو شدن با استرسهاي شغلي از خود نشان ميدهند فرسودگي شغلي پيامدي از فشار شغلي دايم و مكرر بوده و به عنوان فقدان انرژي و نشاط تعريف ميشود؛ به طوري كه شخص احساس كسالت باري نسبت به شغل خود پيدا ميكند، به عبارت ديگر شخص به علت عوامل دروني و بيروني كه در محيط كارش وجود دارد احساس فشار ميكند و اين فشار، در نهايت به احساس فرسودگي تبديل ميشود و در اين وضعيت احساس كاهش انرژي رخ ميدهد.
خستگي عاطفي به از بين رفتن منابع هيجاني يا تخليه توان روحي اطلاق ميشود، مسخ شخصيت، تمايلات بد بينانه و پاسخ منفي به اشخاصي است كه معمولا در يافت كنندگان خدمت از سوي فرد محسوب ميشوند و كاهش موفقيت فردي به كم شدن احساس شايستگي در انجام وظيفه شخصي و ارزيابي منفي از خود در رابطه با ان جام كار تلقي ميشود(سلطانيان، امين بيدختي، 1388).