Abstract:
هدف: با وجود تأسیس 14 دانشگاه تکجنسیتی دخترانه در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اما تا پیش از این به بررسی و آسیبشناسی این نوع دانشگاه پرداخته نشده است. با توجه به نقش و جایگاه ارزندۀ زنان در جامعه و حساسیت نسبت به عملکرد دانشگاههای تکجنسیتی دخترانه، شناسایی و رفع موانع حرکت در راستای اهداف متعالی این نوع دانشگاهها حائز اهمیت است. لذا هدف این پژوهش، آسیبشناسی نقش دانشگاههای تکجنسیتی دخترانه به عنوان نماد دانشگاه اسلامی در نظام آموزش عالی بود. روش: ضمن مرور ادبیات پژوهش، اسناد بالادستی مرتبط با این حوزه، بررسی و راهبردها و اقدامات مطرحشده در این اسناد استخراج شد. همچنین برای شناسایی آسیبها و راهکارهای اصلی و عوامل مؤثر بر اقدامات اثربخش دانشگاههای تکجنسیتی دخترانه، اقدام به مصاحبههای عمیق اکتشافی با 22 نفر از صاحبنظران و خبرگان حوزههای مرتبط با این حوزه شده است. یافتهها: پس از شناسایی و تجزیهوتحلیل گزارهها با روش تحلیل مضمون، 393 مضمون پایه، 49 مضمون سازماندهنده و چهار مضمون فراگیر، طبقهبندی و برچسبگذاری شدند. نتیجهگیری: یافتههای تحقیق در دو دستۀ آسیبها و راهکارهای مدیریت دانشگاههای تکجنسیتی طبقهبندی و طی فرایند تحلیل مضمون، در حوزههای مدیریتی، آموزشی، پژوهشی- فنّاوری و فرهنگی- دانشجویی دستهبندی شدهاند.
Objectives: While there are more than ten girls' unisex universities in Iran, the pathology of this type of university has not been studied yet. However, considering the valuable role and position of women in society and sensitivity to the performance of girls' unisex universities, identifying and removing obstacles to move towards the lofty goals that are important for this type of universities. This study seeks to assess the role of girls' unisex universities as a symbol of the Islamic University in the higher education system. Method: For this purpose, while reviewing the research literature, the upstream documents that dealt with this field were examined and the strategies and measures proposed in these documents were extracted. Also, in this study, in order to identify the main harms and strategies and factors affecting the effective measures of girls' unisex universities, in-depth exploratory interviews were conducted with 22 experts and experts in related fields. Results: After identifying and analyzing the propositions, they were labeled with the method of content analysis, which by examining and classifying them, 393 basic themes, 49 organizing themes and four comprehensive themes were labeled. Conclusion: Research findings include harms and solutions in the fields of management, education, research-technology and culture-students.
Machine summary:
همچنين براي شناسايي آسيبها و راهکارهاي اصلي و عوامل مؤثر بر اقدامات اثربخش دانشگاههاي تک جنسيتي دخترانه ، اقدام به مصاحبه هاي عميق اکتشافي با ٢٢ نفر از صاحب نظران و خبرگان حوزه هاي مرتبط با اين حوزه شده است .
(فرتاش و خياطيان يزدي، ١٣٩٨) مورد ظلم قرار گرفتن دختران ، تعلق امکانات کمتر، اختصاص اساتيد با قابليتهاي علمي کمتر، کاهش فرصت ازدواج ، عدم رشد مهارتهاي ارتباطي دانشجويان ، واگذار نکردن مسئوليت به بانوان در ادارة دانشگاه و نقش کم رنگ آنان در سمتهاي سازماني، نمونه اي از انتقاداتي است که به اين نوع دانشگاهها وارد است که متأسفانه به دليل کمبود و گاهي نقص داده ها و يافته هاي پژوهشي و علمي مستدل ، نه تنها نميتوان نگاه ارزيابيشده و دقيقي به انتقادات وارده داشت ، بلکه امکان پاسخگويي دقيق به اين انتقادات نيز نيست (احمدي و همکاران ، ١٣٩٢).
در اين پژوهش بيان شده است که طرح تفکيک جنسيتي منجر به ايجاد احساس بيگانگي دانشجويان با مسئولان آموزش عالي و دانشگاهها شده که اين بيگانگي منجر به موارد ذيل ميشود: تمايل به مهاجرت به کشورهاي خارجي براي ادامۀ تحصيل و فرار مغزها، کاهش مشارکت سياسي و اجتماعي و فعاليتهاي داوطلبانۀ دانشجويان ، ابراز انزجار از دين و نگرشهاي ايدئولوژيک ، قائل شدن به عدم کارايي آموزه هاي ديني و عدم تناسب آنها با شرايط و نياز روز، گرايش بيشتر به مفاسد اخلاقي از روي لجاجت و تأخير در ازدواج و غيره .
- Fartash, Kiarash & Mohammad Sadegh Khayatian Yazdi (2019) “The role of universities and research institutes in the development of science and technology and policies to support them”.