Abstract:
بررسی ساختار فکری و مفهومی تجربه مشتری به پژوهشگران این امکان را می دهد تا علاوه بر شناخت چارچوب های فکری حاکم بر این موضوع، روندهای جاری و زمینه های پژوهشی آتی را شناسایی کنند. برای این منظور، پژوهش حاضر مروری کمی است که تلاش دارد تا با استفاده از تحلیل های کتابسنجی و نرم افزارهای تصویر سازی، روند تحول علمی در زمینه تجربه مشتری را مشخص نماید. این پژوهش کتابسنجی1414 تولید علمی بازیابی شده از پایگاه داده اسکوپوس تا پایان مه 2021 را مورد تحلیل قرار داده و از نرم افزار VOS Viewer برای ترسیم نقشه و نشان دادن ارتباط ها استفاده کرده است. نتایج پژوهش نشان دهنده سیر صعودی پژوهش ها بخصوص از سال 2014 است و از نظر تعداد تولیدات علمی و استنادها سال 2020 بیشترین تعداد مقاله با 174 و استناد با 7004 داشته است. پژوهش حاضر در مرحله اول اقدام به شناسایی مولفان، مقالات، مجلات، نهادها و کشورهای پیشرو در این حوزه کرد. سپس بر اساس تحلیل هم استنادی، شش خوشه به دست آمد که ساختار فکری این پژوهش ها را نشان می دهد. همچنین استفاده از تحلیل هم آیندی واژگان این یافته ها را تأیید و روند تحول این موضوع و مکاتب فکری تشکیل دهنده آن را نیز نشان داد. یافته ها نشان می دهند که تجربه مشتری و پژوهش های آن از دیدگاهی شرکت محور به مشتری محور و از رابطه ای دوتایی بین شرکت و مشتری به هم آفرینی و مشارکت همه ذینفعان در تجربه مشتری تغییر جهت داده است.
Investigating the intellectual and conceptual structure of customer enables scholars to not only recognizes the dominant intellectual framework on this topic but to anticipate current and future research trends. To obtain this, present study as a quantitative review seeks to show evolution of customer experience by using bibliometric analysis and visualization software. This research analyzed 1414 retrieved papers extracted from Scopus database till end of May 2021, employing VOS Viewer for mapping and illustrating relationships. Findings implicate increasing growth of researches especially since 2014. Number of papers with 174 and citations with 7004 reached the highest point in 2020. As the first step, the study presented the most productive authors, Journals, Universities and Countries. Then, used Co citation analysis to explain intellectual structure and underlying theories in customer experience as result 6 clusters were indentified. Keywords Co occurrence analysis conducted explaining the evolution of customer experience and recent trends in this field. Findings also indicate that in customer experience and it’s studies, the perspective towards it shifted from company centric to the customer centric and also from dyadic relationship shifted to the inclusion of all sides and stakeholders to co create the experience.
Machine summary:
برای این منظور، پژوهش حاضر مروری کمّی است که تلاش دارد تا با استفاده از تحلیلهای کتابسنجی و نرمافزارهای تصویرسازی، روند تحول علمی درزمینۀ تجربۀ مشتری را مشخص کند.
قلمرو فقط «عنوان 3 » جستوجو انتخاب شد تا از وسعت بیشازحد دادهها جلوگیری شود؛ بنابراین، در مه 2021 جستوجوی واژگان کلیدی برگرفته از منابع در پایگاه دادۀ اسکوپوس و براساس واژگان زیر انجام گرفت: Customer experience OR Consumer experience OR Service experience OR Experiential marketing OR Consumption Experience معیار خروجی مقالات پس از بازیابی، نوع آنان بود که به مقالات پژوهشی، مرورها، نامه (گزارش)ها 4 و یادداشتها 5 ( برای مثال، سیمون و همکاران 6 ، 2018؛ کانسینو و همکاران 7 ، 2017) و همچنین زبان انگلیسی محدود شدند (برای مثال، ژانگ و همکاران 8 ،2020).
در طراحی خدمات تجربۀ مشتری واکنشهای ذهنی و درونی به همۀ تعاملهایی است که مشتری با شرکت در تمامی نقاط تماس در طول سفر خود دارد و طرفهای زیادی در همآفرینی تجربه نقش دارند و Oliver Bitner Servcescape Customer experience co creation Service dominant logic Vargo and Lusch Service Management Grewal et al.
Zomerdijk and Voss Consumer Culture Theory Arnould and Price dyadic Becker and Jaakkola Gentile et al Kirpalany رابطه در حال گذار از دوتایی به سیستمیک است (پاتریشیو و همکاران 1 ، 2008).
SERVQUAL Parasuraman et al Cronin and Taylor Holbrook and Hirschman Carù and Cova Prahalad and Ramaswamy / شکل 3 : ترسیم تحلیل هماستنادی 4-6 تحلیل همآیندی واژگان سؤال ششم این پژوهش دربارۀ پویاییهای ساختار فکری و شناسایی واژگان اصلی و سازندۀ تجربۀ مشتری در موضوعات مرتبط با این زمینه است.