Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل میزان توجّه به مفاهیم مرتبط با امامت در کتابهای هدیههای آسمان دورۀ ابتدایی است.
روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و رویکرد پژوهش، کاربردی است. جامعه و نمونۀ آماری پژوهش، کتابهای
هدیههای آسمان دورۀ ابتدایی را در برمیگیرد که در سال 1400 چاپ شدهاند. نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار
توصیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. عمدهترین نتایج پژوهش بیانگر آن است که کتاب هدیههای آسمان پایۀ پنجم
بیشترین موفقیت و کتاب هدیههای آسمان پایۀ چهارم کمترین موفقیت را در آشنا کردن دانشآموزان با ائمۀ اطهار داشتهاند.
از کمترین توجّه برخوردار» تاریخ ولادت «از بیشترین توجّه و مولفۀ» نام، کنیه یا لقب «از میان مولفههای تحلیل شده، مولفۀ
بوده است. بیشترین توجّه در این کتابها مربوط به امام حسین( ع)و کمترین توجّه مربوط به امام باقر( ع )میباشد. از آن-
جایی که در این کتابها به برخی از ائمه( ع )به مقدار کافی پرداخته نشده است، میطلبد که مولفان سعی کنند تا در چاپ-
های بعدی، این اشکال را تصحیح کنند.
Machine summary:
یافتههای پژوهش محمودی و عسکری (1398) با عنوان «تحلیل محتوای کتابهای درسی دورۀ ابتدایی به لحاظ توجّه به اصول پنجگانۀ دین اسلام» نشان میدهد که در مجموع 3325 مرتبه به مفاهیم مرتبط با اصول دین اشاره شده است که به ترتیب بیشترین فراوانی مربوط به اصل توحید با 46/35 درصد موارد، نبوّت با 13/30 درصد موارد، امامت با 16/27 درصد موارد، معاد با 18/7 درصد موارد و عدل با 06/0 درصد موارد تحلیل شده میباشد [22].
به منظور پاسخگویی به سؤال دوم پژوهش، جدول زیر ترسیم میشود: جدول 7- نتایج تحلیل کتابهای هدیههای آسمان دورۀ ابتدایی از نظر میزان آشنا کردن دانشآموزان با دوازده امام شیعیان (ع) بر حسب مؤلفهها مؤلفههای مرتبط با امامت, پایههای تحصیلی , دوم, سوم, چهارم, پنجم, ششم, جمع, درصد نام، کنیه یا لقب, 38, 34, 16, 56, 47, 191, 36/55 تاریخ ولادت, 4, 0, 0, 1, 0, 5, 44/1 خصوصیات و ویژگیها, 23, 12, 0, 24, 2, 61, 68/17 ذکر حدیثی از امام (ع), 1, 0, 0, 3, 6, 10, 89/2 نام دشمن/ دشمنان امام (ع), 4, 6, 12, 15, 26, 63, 26/18 نحوۀ شهادت, 3, 4, 0, 1, 1, 9, 06/2 تاریخ شهادت, 1, 3, 0, 0, 2, 6, 73/1 مجموع, 74, 59, 28, 100, 84, 345, 100 از میان مؤلفههای تحلیل شده در این پژوهش، مؤلفۀ «نام، کنیه یا لقب» با 191 مورد فراوانی و 36/55 درصد از بیشترین توجّه برخوردار است؛ پس از آن به ترتیب مؤلفۀ «نام دشمن/ دشمنان امام (ع)» با 63 مورد فراوانی و 26/18 درصد، مؤلفۀ «خصوصیات و ویژگیها» با 61 مورد فراوانی و 68/17 درصد، مؤلفۀ «ذکر حدیثی از امام (ع)» با 10 مورد فراوانی و 89/2 درصد، مؤلفۀ «نحوۀ شهادت» با 9 مورد فراوانی و 06/2 درصد و مؤلفۀ «تاریخ شهادت» با 6 مورد فراوانی و 73/1 درصد در ردههای بعدی قرار میگیرند.
7. نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان آشنا کردن دانشآموزان با دوازده امام شیعیان (ع) در کتابهای هدیههای آسمان دورۀ ابتدایی (چاپ سال 1400) انجام شده است.
ج) در کتابهای هدیههای آسمان دورۀ ابتدایی از بین دوازده امام شیعیان (ع)، امام حسین (ع) با 71 مورد فراوانی و 57/20 درصد از بیشترین توجّه برخوردار است.