Abstract:
محققین اعلام نموده اند که دلیل اصلی تصادفات خودروها، خطای انسانی می باشد. احتمالا خودروهای
خودران می توانند خطاهای انسانی را حذف نمایند. همچنین می توانند باعث مزیت های دیگری از قبیل
بهره وری منابع و کاهش ترافیک شوند. شرکت های زیادی از قبیل گوگل و تسلا به سمت توسعه
خودروی خودران رفته اند. بنابراین لازم است زیرساخت های فناورانه ، اجتماعی ، اقتصادی از الان فراهم
گردد. هدف از این تحقیق ، سناریونویسی وضعیت های مختلف خودروی خودران بود. روش تحقیق به
این صورت بود که ابتدا از پیشینه ادبیات ، عوامل موثر بر این فناوری استخراج و این عوامل به عنوان
پایه مصاحبه با خبرگان قرار گرفت . خبرگان این عوامل را حذف ، تایید و یا بر آنها اضافه نمودند. تحلیل
محتوی مصاحبه خبرگان با نرم افزار مکس کیودی انجام و سپس عوامل موثر کلیدی با تحلیل اثر متقابل
توسط نرم افزار میک مک مشخص گردید. در گام بعدی برای همین عوامل کلیدی موثر با نرم افزار سناریو
ویزارد، سناریوهای مختلف در نظر گرفته شد. یافته های پژوهش این بود که چهار سناریو توسط
نرم افزار سناریو ویزارد پیشنهاد گردید که یکی از آنها سناریوی مطلوب ، یک سناریو نامطلوب و دو
سناریو نیز ایستا بود. سناریوی مطلوب تحلیل و پیشنهادات نحوه رسیدن به آن نیز ارائه گردید. با
دانستن این سناریوی مطلوب از الان می توان برای آینده مطلوب خودروی خودران ، آمادگی لازم را
فراهم نمود تا بهترین حالت از این فناوری جدید در سطح کشور جاری گردد.
Machine summary:
لذا اکنون با توجه به مزایا و معایب مطرح شده در خصوص خودروی خودران و همچنین دانسته ها و ندانسته های این فناوری در این تحقیق ابتدا عوامل مؤثر خودروهای خودران را استخراج و سپس برای مشخص شدن عوامل مؤثر کلیدی از عوامل تعیین شده در مرحله قبلی، تحلیل اثرات متقابل انجام می شود و در نهایت نیز برای این عوامل مؤثر کلیدی که دارای عدم قطعیت و اهمیت بالاتر است ، سناریونویسی برای سناریوهای مطلوب می شود.
در این خصوص با مطلبی که در ادبیات پژوهش توسط KPMG در سال (٢٠١٢) مطرح شده بود و همچنین تحقیق لونیتا که در سال (٢٠١٧) انجام شده بود، همراستا می باشد.
٦- پینوشت ها ١ Strategic Highway Research Program(SHRP٢) ٢ Productivity ٣ Medical Costs ٤ Legal and Court Costs 5 Workplace Losses ٦ Emergency Service Costs ٧ Congestion Burden ٨ Insurance Administration Costs ٩ Property Damage 10 Autonomous Intelligent Cars (AICs) ١١ Automatic Vehicles (AVs) ١٢ Autonomous Cars (ACs) ١٣ Robotic Cars(RCs) ١٤ Drivingless Cars(DCs) ١٥ Society of Automotive Engineers(SAE) ١٦ Organization of Motor Vehicle Manufacturer(OICA) ١٧ German Federal Highway research Institute(BASt) ١٨ US National Highway Traffic Safety Administration(NHTSA) ١٩ Cross-Impact Balances(CIB) ٢٠ Szigeti ٢١ Lonita ٢٢ Barabas ٢٣ Tort ٢٤ Geistfeld ٢٥ Haboucha ٢٦ Regular Car ٢٧ Ahmed Khan ٢٨ InfoRank ٢٩ Fraedrich ٣٠ Ontology ٣١ Epistemology ٣٢ Variant ٣٣ Descriptor ٧- منابع [١] Dingus, T.
(٢٠٠٦): “The impact of driver inattention on near crash/crash risk: an analysis using the ١٠٠-car naturalistic driving study data”.