Abstract:
چکیدهدر سالهای اخیر بسیاری از شرکتهای دانشبنیان کشور ایران در بازار رقابتی با ناکامی مواجه شدهاند. یکی از علل اصلی این ناکامی ضعف مدیریتی آنها است. با توجه به نقش ویژه مدیران ارشد در موفقیت شرکتهای دانشبنیان، تاکنون به صورت علمی و روشمند الگویی برای پرورش مدیران ارشد این شرکتها ارائه نشده است. این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی کارکرد-شایستگی الگویی برای شناسایی راهبردهای پرورش مدیران ارشد شرکتهای دانشبنیان ارائه داده است. به این منظور، ابتدا مولفههای اصلی این الگو یعنی کارکردهایمدیریتی، شایستگیهای مدیریتی و راههای توسعه هر شایستگی شناسایی گردید و سپس ارتباط میان آنها از طریق اخذ و ادغام نظرات خبرگان مرتبط با حوزه دانشبنیان با استفاده از روش کپلند مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق، مدیران ارشد شرکتهای دانشبنیان باید شش کارکرد اصلی را ایفا نمایند که عبارتند از برنامهریزی و سازماندهی، تیمسازی و توانمندسازی تیمها، راهبری کارآمد پرسنل، برانگیختن انگیزه کارکنان، ارزیابی روندهای تکنولوژی و برقراری ارتباط با خارج سازمان، و نظارت و کنترل عملکرد کارکنان. به منظور ارتقا عملکرد مدیریتی مدیران ارشد، مدل پیشنهادی این تحقیق برای هر یک از کارکردها پنج شایستگی ضروری و برای ارتقا هر یک از شایستگیها دو راه توسعه پیشنهاد داده است.
Abstract In recent years, many Iranian knowledge-based companies have failed to achieve their pre-determined goals. One of the critical obstacles impeding these companies is their managerial deficiency. The lack of a comprehensive and scientific model for management development is one of the essential challenges of management nurturing in knowledge-based companies. The lack of such a model makes the management development in these companies very difficult. This study addressed this issue and developed a model for devising a strategy for nurturing senior managers in knowledge-based companies using a combined function-competency approach. To this end, managerial functions, managerial competencies, and the way to enhance each competency, as the main constructs of the model, have been identified. Then the competencies related to each function and the way appropriate for each competency development have been assessed.by mixing the comments acquired by relevant experts’ comments through the Copeland method. s. The results reveal that the managers of knowledge-based companies have to conduct six main functions, including planning and organizing, teams building and empowering them, leading personnel virtually, motivating staff, evaluating technological trends and communicating with the outside of the organization, monitoring and controlling staffs’ performance. The proposed model introduced five essential competencies for each function to be conducted properly and specified two ways for enhancing each competency. In recent years, many Iranian knowledge-based companies have failed to achieve their pre-determined goals. One of the critical obstacles impeding these companies is their managerial deficiency. The lack of a comprehensive and scientific model for management development is one of the essential challenges of management nurturing in knowledge-based companies. The lack of such a model makes the management development in these companies very difficult. This study addressed this issue and developed a model for devising a strategy for nurturing senior managers in knowledge-based companies using a combined function-competency approach. To this end, managerial functions, managerial competencies, and the way to enhance each competency, as the main constructs of the model, have been identified. Then the competencies related to each function and the way appropriate for each competency development have been assessed.by mixing the comments acquired by relevant experts’ comments through the Copeland method. s. The results reveal that the managers of knowledge-based companies have to conduct six main functions, including planning and organizing, teams building and empowering them, leading personnel virtually, motivating staff, evaluating technological trends and communicating with the outside of the organization, monitoring and controlling staffs’ performance. The proposed model introduced five essential competencies for each function to be conducted properly and specified two ways for enhancing each competency.
Machine summary:
اين پژوهش به چالش مزبور پرداخته و با استفاده از رويکرد ترکيبي کارکرد-شايستگي الگويي براي طراحي راهبردهاي پرورش مديران ارشد شرکت هاي دانش بنيان ارائه داده است .
به اين منظور، ابتدا کارکردهايمديريتي مديران ارشد شرکت هاي دانش بنيان ، شايستگيهاي مديريتي و راه هاي توسعه هر شايستگي به عنوان مولفه هاي اصلي مدل پيشنهادي شناسايي گرديد و سپس شايستگيهاي مربتط با هر کارکرد و راه هاي مناسب براي ارتقا هر شايستگي از طريق اخذ نظرات خبرگان و سپس ادغام آن ها به روش کپ لند مورد بررسي قرار گرفت .
بر اساس نتايج اين پژوهش ، مديران ارشد شرکت هاي دانش بنيان بايد شش کارکرد اصلي را ايفا نمايند که عبارتند از برنامه ريزي و سازمان دهي، تيم سازي و توانمندسازي تيم ها، راهبري پرسنل ، برانگيختن انگيزه کارکنان ، ارزيابي روندهاي تکنولوژي و برقراري ارتباط با خارج سازمان ، و نظارت و کنترل عملکرد کارکنان .
آن ها معتقدند صرف هزينه براي توسعه قابليت هاي مديران سازمان يک نوع سرمايه گذاري براي آينده محسوب ميگردد چرا که مهارت ها و شايستگيهاي کسب شده توسط مديران 1 Management Development ميتواند آن ها را در تصميمات راهبردي و استراتژيک و نيز هدايت سازمان در فضاي متلاطم و رقابتي حال و آينده ياري نمايد.
بر اساس رتبه بنديهاي صورت گرفته ، مدل مفهومي پيشنهادي اين پژوهش براي الگوي توسعه مديران ارشد شرکت هاي دانش بنيان به صورت شکل ٣ نشان داده شده است .
Leadership in engineering; an approach to improve management in new-stablished knowledge-based companies.