Abstract:
طلاق یکی از راههای پایان دادن به زندگی زناشویی و آخرین راهکار برای حل اختلاف زندگی مشترک است. در نصوص روایی، از طلاق به عنوان مبغوضترین حلال یاد شده است. با توجه به نصوص و از دیدگاه جمهور فقها، اصل در طلاق بر منع و عدم ایقاع آن و تشویق بر ادامۀ حیات زوجیت است؛ ولی حکم به وقوع برخی از طلاقها مانند طلاق سکران، طلاقهای سه گانه با یک لفظ و طلاق در زمان عادت ماهیانه از منظر برخی از فقها، بر خلاف این اصل کلی است. با بررسی آیات قرآن در مورد طلاق، چنین به نظر میرسد که با توجه به سیاق آیات قرآن، طلاقی که در شرع مباح و مورد نظر شارع میباشد، نیازمند آن است که پس از طی مراحل و تحت شرایط خاصی واقع شود. دلالت لفظ "مرّه" در آیۀ "الطلاق مرتان"، و برخی از روایات، بیانگر این امر است. نتیجه این رویکرد آن است که بر خلاف دیدگاه جمهور فقها، بسیاری از طلاقهایی که مبتنی بر طی مراحل و رعایت شروط آن نباشد واقع نمیشود.
Divorce is one of the ways to end marital life and the last solution to resolve disputes between couples. In narrative texts, divorce is mentioned as the worst halal. Although, according to the texts of the Qur'an and Sunnah and from the viewpoint of the majority of the jurists, the principle in divorce is to forbid it and not to make it happen and to encourage the continuation of the marriage, but the ruling on the occurrence of some divorces, such as divorce while drunk, the triple divorces with one word and divorce while on period from the perspective of some jurists, is contrary to this general principle. Examining the verses of the Qur'an about divorce, it seems that according to the context of the verses of the Qur'an, divorce, which is permissible in the Shari'a and intended by the Shari'a, needs to take place during the stages and under certain conditions. The meaning of the word marrah in the verse ﴾al-talaq marratan﴿, and some narrations, indicate the above-mentioned issue. The result of this approach is that, contrary to the view of the majority of the jurists, many divorces are not fulfilled as they are not based on the stages and observance of their conditions.
Machine summary:
٤ـ شروط و ضوابط ايقاع طلاق و تطبيق آن با ديدگاه فقها با توجه به اينکه طلاق از منظر قرآن و برخي از فقها، امري مکروه ميباشد و آخرين راه حل براي پايان دادن به زندگي زناشويي است ؛ اين امر بايد با رعايت شروطي صورت گيرد که به شرح ذيل است : ٤ـ١ـ شرط اول : ايقاع يک طلاق خداوند در آيۀ ٢٢٩ سوره بقره ميفرمايد: "الطلاق مرتان فإمساک بمعروف أو تسريح بإحسان".
بنابر آنچه گذشت و با توجه به نقد و بررسي ادله ديدگاه هاي سه گانه ، به نظر ميرسد ادله ديدگاه دوم قوي است چه آنکه علاوه بر دلالت لفظ "مره " که دال بر جدايي و تفريق بين طلاق هاست ، عصبانيت پيامبر(ص ) در ايقاع سه طلاق توسط يکي از صحابه و همچنين دستور آن حضرت به رجوع رکانه ، زماني که همسرش را سه طلاق داده بود (احمد، ٩١/١)، دلايلي بر اين مدعاست ، و فتواي عمر مبني بر وقوع سه طلاق ، در شرايط خاصي بوده است ؛ چنانکه علاوه بر زمان حيات پيامبر و ابوبکر، بخشي از زمان خلافت خود ايشان نيز، حکم بر وقوع تنها يک طلاق بود ؛ به طوري که برخي از فقها از آن به اجماع قديم ياد کرده اند؛ بنابراين در اين زمينه معمول به و حجت ، عمل پيامبر و آن اجماع قديم است ؛ ولي با توجه به مطالب پيشين از آنجا که مراحل ايقاع طلاق رعايت نشده است ، بنابر رعايت مصالح خانواده و جامعه ، بياد گفت ديدگاه سوم به صواب نزديکتر است و عمل بدان مانع بسياري از طلاق هاي غير کارشناسي خواهد شد.