Abstract:
طراحی و توسعه محصول مشترک یکی از راهبردهای موثر در کاهش هزینه، زمان، ریسک و دستیابی به قابلیتهای مکمل میباشد. از طرفی این راهبرد به علت پیچیدگی در اجرای همزمان دو فرایند طراحی و توسعه محصول و شراکت دارای عوامل تاثیرگذار متعددی است که بدون آنها نمیتوان توقع عملکرد موفق داشت. لذا شناسایی عوامل کلیدی موفقیت یکی از مهمترین گامهای برنامهریزی و اجرای موفق در طراحی و توسعه محصول مشترک است، زیرا بدون درک این عوامل شرکا نمیتواند برنامهریزی درستی برای شراکت داشته باشند. این پژوهش درصدد شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت در طراحی و توسعه محصول مشترک جدید میباشد. در همین راستا ابتدا با استفاده از ادبیات و مصاحبه با تعدادی از کارشناسان ذیربط در صنعت هوافضا عوامل متعددی استخراج شده و سپس به روش دلفی فازی عوامل نهایی شده و با استفاده از روش «تحلیل شبکهای فازی» اولویتبندی و «دیمتیل» روابط آنها بیان شده است. از نگاه فرایندی عوامل «ارزیابی شراکت»، عوامل «داخلی هر شریک» و عوامل «گروهای طراحی» به ترتیب اولویت یک تا سه بوده و همچنین از بین کل عوامل شناسایی شده، «برخورداری از فرهنگ سازمانی مبتنی بر همکاری»، «احترام و اعتماد متقابل»، «تعیین نقشها و تخصیص وظایف در فرایند توسعه محصول»، «نهادهای میانجی»، «تدوین راهبردهای خروج از شراکت»، «پشتیبانی مدیریت ارشد»، «تنظیم قراردادهای حل مسئله و ارزیابی»، «مهارت مذاکره»، «برخورداری از مهارت ها و انعطاف پذیری شناختی و سازمانی» و «تعهد اعضای تیم» جز ده عامل کلیدی موفقیت میباشند.
Joint product design and development is one of the effective strategies in reducing cost, time, risk and achieving complementary capabilities. On the other hand, due to the complexity of implementing the two processes of product design and development and partnership at the same time, this strategy has several influential factors without which one can not expect successful performance. Therefore, identifying critical success factors is one of the most important steps in planning and successful implementation in joint product design and development, because without understanding these factors, partners can not have proper planning for the partnership. This study seeks to identify and prioritize critical success factors in the design and development of a new joint product.In this regard, using literature and interviews with a number of relevant experts in the aerospace industry, several factors have been extracted and then finalized factors by fuzzy Delphi method and using the method of "fuzzy network analysis" is prioritized and with the method of "Demetil" their relationships are expressed.From the process point of view, the factors of "partnership evaluation", the factors of "internal of each partner" and the factors of "design teams" are one to three, respectively. "Mutual trust", "Defining plans and assigning tasks in the product development process", "Mediating institutions", "Developing exit strategies", "Senior management support", "Setting problem-solving and evaluation contracts", "Negotiation ability", " "Cognitive and organizational skills and flexibility" and "commitment of team members" are among the ten key factors of success.
Machine summary:
2002( جدول ٨: عوامل کليدي موفقيت مرتبط با گروه هاي طراحي کارکردي عامل کليدي موفقيت منبع يکپارچگي بين گروه هاي طراحي و اعضاي آن )Anthony, Green, and McComb 2014( درجه استقلال گروه هاي طراحي )Huth 2008( پشتيباني مديريت ارشد از گروه هاي طراحي مصاحبه ; )٢٠١٥ Ankrah and Omar( کيفيت رابطه بين گروه هاي طراحي )Koutsikouri, Austin, and Dainty 2008( اهداف مشخص و همراستا در بين اعضاي گروه هاي طراحي )Koutsikouri, Austin, and Dainty 2008( تعيين نقش ها، وظايف و مسئوليت ها بين گروه هاي طراحي )Patel, Pettitt, and Wilson 2012( تبادل اطلاعات و دانش بين گروه هاي طراحي )Philbin 2010; MingJi and Ping 2014( اشتراکگذاري يادگيري و آموزش ها بين گروه هاي طراحي )Hudnurkar, Jakhar, and Rathod 2014( ايجاد درک و معناي مشترک بين گروه هاي طراحي مصاحبه ايجاد و ادغام دانش بين گروه هاي طراحي )Kleinsmann and Valkenburg 2008( ساختار پاداش براي گروه هاي طراحي )Foss, Laursen, and Pedersen 2011( برنامه هاي اموزشي و توانمندسازي گروه هاي طراحي )Burcharth, Knudsen, and Søndergaard 2013( واگذاري اختيارات بيشتر به گروه هاي طراحي )Foss, Laursen, and Pedersen 2011( ارتباطات مکرر بين گروه هاي طراحي )Feng et al.