Abstract:
پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرا توصیفی پیمایشی مقطعی و از نظر داده ها کمی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته شامل 6 مولفه و 35 زیر مولفه ( 105 گویه با طیف 5 گانه لیکرت) با شاخص روایی محتوایی CVI گویهها و مولفهها به میزان 0.9 و ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0.969 تدوین و اعتبار بخشی شد. جامعه آماری شامل 31 استان به عنوان خوشه های طبیعی در نظرگرفته شد که 10 خوشه با استفاده از قرعه کشی به صورت تصادفی انتخاب شد که شامل تمامی مدیران سازمانی مدیران ارشد، میانی و پایه ( مدیرکل، معاونین مدیرکل و روسای ادارات و روسای مراکز آموزشی) به تعداد 379 نفر بود. یافته های پژوهش شامل اشتغال (اشتغال پذیری، کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت)، جذابیت آموزشی (تنوع مخاطبین، بهبود دسترسی، افزایش کشش و جاذبه)، یادگیری مادام العمر (ارتقای مهارت شاغلین، توانمند سازی افراد)، شناسایی تغییرات شغلی (تغییرات مشاغل، تغییرات فناوری، تغییرات مهارتی)، تقویت یاران آموزشی (توسعه بخش خصوصی، مشوقهای مالی و حمایتی)، تضمین کیفیت (توسعه حرفه ای مربیان، نظام صلاحیت حرفهای مربیان، آموزش مبتنی بر شایستگی، برنامه درسی مبتنی بر صلاحیت حرفه ای، اعتبار بخشی موسسات و رتبه بندی، استاندارد های مدیریت آموزش، مشاوره و هدایت آموزشی و شغلی) به عنوان مولفه های سازنده مدل مدیریت استراتزیک بود که با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم برازش مدل در 6 مولفه و 20 زیر مولفه تدوین شد. درجه تناسب مدل به میزان 0.91 می باشد.
The purpose of this study is to identify important and priority issues in the field of strategic management of technical and vocational education in order to change, transform and develop resources for sustainability and adaptation to the environment. The research is cross-sectional in terms of applied purpose, descriptive survey method, and quantitative in terms of data. The research instrument is a 105-item researcher-made questionnaire with a content validity index of 0.9 and a Cronbach's alpha coefficient of 0.969. The statistical population includes 31 natural clusters, of which 10 clusters including 379 organizational managers were randomly sampled. Research findings include employment (employability, entrepreneurship, innovation, and creativity), educational attractiveness (audience diversity, improving access, increasing traction and attraction), lifelong learning (improving employee skills, empowering people), identifying job changes (job changes, Technological changes, skill changes), strengthening educational assistants (private sector development, financial and supportive incentives), quality assurance (professional development of coaches, professional qualification system of coaches, competency-based training, curriculum based on professional competence Is the accreditation of institutions and rankings, standards of education management, counseling and educational and career guidance). Using the confirmatory factor analysis method, the second order of model fit in 6 components and 20 subcomponents was developed. The degree of fit of the model is 0.91. Managers of technical and vocational education organizations can implement successful and optimal management by recognizing the components and sub-components of the above strategic management.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش شامل اشتغال (اشتغال پذيري، کارآفريني، نوآوري و خلاقيت )، جذابيت آموزشي (تنوع مخاطبين ، بهبود دسترسي، افزايش کشش و جاذبه )، يادگيري مادام العمر (ارتقاي مهارت شاغلين ، توانمند سازي افراد)، شناسايي تغييرات شغلي (تغييرات مشاغل ، تغييرات فناوري، تغييرات مهارتي)، تقويت ياران آموزشي (توسعه بخش خصوصي، مشوق هاي مالي و حمايتي)، تضمين کيفيت (توسعه حرفه اي مربيان ، نظام صلاحيت حرفه اي مربيان ، آموزش مبتني بر شايستگي، برنامه درسي مبتني بر صلاحيت حرفه اي، اعتبار بخشي موسسات و رتبه بندي، استاندارد هاي مديريت آموزش ، مشاوره و هدايت آموزشي و شغلي) به عنوان مولفه هاي سازنده مدل مديريت استراتزيک بود که با استفاده از روش تحليل عاملي تاييدي مرتبه دوم برازش مدل در ٦ مولفه و ٢٠ زير مولفه تدوين شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل شماره ١- مدل معادلات ساختاري مولفه هاي استراتژيک آموزش فني و حرفه اي مولفه هاي سازنده اوليه عبارتند از: اشتغال (اشتغال پذيري و خوداشتغالي، کارآفريني، نوآوري و خلاقيت )؛ جذابيت آموزشي (تنوع مخاطبين روستائيان ، زنان ، معلولان وآسيب پذيران ، بهبود دسترسي، افزايش کشش و جذابيت آموزش )؛ يادگيري مادام العمر (يادگيري بزرگسالان ، ارتقاي مهارت شاغلين ارتقاي بهره وري رقابت پذيري، توانمندسازي افراد)؛ تقاضاي نيروي کار (پيمايش کارفرمايان ، نيازسنجي اطلاعات بازارکار، سرشماري جمعيتي)؛ شناسايي تغييرات شغلي (تغييرات مشاغل ، تغييرات فناوري، تغييرات مهارتي)؛ پژوهش هاي کاربردي (مطالعات تطبيقي، مطالعات پيگيرانه قبولي کارآموزان و رهگيري وضعيت اشتغال )؛ انعطاف پذيري (آموزشهاي الکترونيکي، آموزشهاي ترکيبي، آموزشهاي مجازي و حضوري و موبايل )؛ مدرن سازي (فضا و تجهيزات آموزشي، فناوريها و سيميلاتورهاي آموزشي پيشرفته )؛ اقتصاد آموزشي (صندوق توسعه مهارت آموزي، واقعيسازي تعرفه هاي آموزش و آزمون )؛ تقويت ياران آموزشي (توسعه بخش خصوصي و سازمانهاي نوظهور و تازه تاسيس ، مشوق هاي مالي و حمايتي، همکاريهاي آموزشي بنگاههاي اقتصادي، کارورزي، استاد شاگردي)؛ کيفيت اجراي آموزش (توسعه حرفه اي مربيان ، نظام صلاحيت حرفه اي مربيان ، آموزش مبتني بر شايستگي)؛ بهبود نظام سنجش (مميزي شخص ثالث ، به رسميت شناسي آموخته هاي قبلي، استانداردهاي آزمون معيارهاي عملکرد، وضعيت قبولي مهارت آموختگان ) و تضمين کيفيت (برنامه درسي مبتني بر صلاحيت حرفه اي، اعتبار بخشي موسسات و رتبه بندي، استاندارد هاي مديريت آموزش ، مشاوره و هدايت آموزشي و شغلي).