Abstract:
«ما یُسجد علیه» به معنای آنچه که سجده بر آن جایز است، بخش مهمی از ابواب سجود را در جوامع روایی و کتب فقهی امامیه به خود اختصاص داده است و علمای امامیه کوشیدهاند تا در ذیل این مبحث، به تبیین قاعده «ما یُسجد علیه» و تعیین برخی از مصادیق متعارف آن اقدام نمایند. از گذشته، عبارت «زمین و هر آنچه که از زمین بروید و خوردنی و پوشیدنی نباشد» که برگرفته از تنها چند روایت از روایات امامیه در ابواب سجود بوده است؛ کم و بیش، بسان قاعدهای برای تعیین مصادیق «ما یُسجد علیه» رواج یافته و همواره مورد توجه امامیه بوده است. اما بررسیهای فقهالحدیثی این پژوهش نشان میدهد که برخی از روایات مغفول امامیه نیز میتوانند الهامبخش قاعدهای در این حوزه باشند. بر اساس این قاعده که در پژوهش پیشرو «قاعده اوثان» نام گرفت، «سجده بر معبود اهل دنیا و هر آنچه که شائبه پرستش غیر خدا در آن باشد، روا نیست». در این صورت، ذکر عبارت «زمین و روییدنیهای آن» در روایات، تنها به منزله تبیین مصادیقی برای قاعده اخیر بوده است. از سوی دیگر، بر اساس این قاعده، تعارضات شمار زیادی از روایات ابواب ما یسجد علیه، بدون نیاز به روشهایی همچون حمل بر تقیه، اطلاق و تقیید و ... رفع میشود.
The phrase “ma yusjadu ‘alayh,” meaning “what is permissible for prostration”, allocates an important part of the chapters of sujud (prostration) in the Imami narrative collections and jurisprudential books. Imami scholars then went to explain the rule of “ma yusjadu ‘alayh” and determine some of its conventional examples. The examples of “the earth and everything that comes from it, that is neither edible nor wearable” taken from only a few Imami narrations in the chapters of prostration, have been considered and nearly become popular for scholars as a rule to determine the examples of “ma yusjadu ‘alayh”. Based on the analytical descriptive method, this study seeks to detect another examples of the phrase. Through fiq al-hadith ways, it proves that some of the Imami neglected traditions may also inspire a rule in this field. According to this rule, named as “uwthan (idols) rule” by this research, “prostrating on the worldly deities and anything that is suspected of worshiping other than God is not permissible.” In this case, the phrase of “the earth and everything that comes from it” in the traditions is only served as explaining some examples of the latter rule. Additionally, based on this rule, the conflicts of a large number of narrations of “ma yusjadu ‘alayh” chapters will be resolved with no need for methods such as taqiyah, itlaq, taqyid, etc.