Abstract:
در حوزه آموزش زبانهای خارجی از دیرباز انواع مختلف روشهای آموزش زبان، از جمله آموزش کلاسیک، آموزش الکترونیکی و آموزش نوین حضوری توسط زبان شناسان بررسی شده است. علم آموزش زبانهای خارجی همچون علوم دیگر در حال پیشرفت و تکامل بوده، در این میان نقش و اهمیت تکنولوژی آموزشی و چندرسانهای در حوزه آموزش زبانهای خارجی از جمله روسی بر هیچ کس پوشیده نیست. این پژوهش به فناوری QR-code و رمزینهها در نگارش کتب آموزشی زبان روسی در ایران میپردازد. در گام نخست تحقیق با بهرهگیری از روش کتابخانهای به تعریف تکنولوژی، نقش تکنولوژی در آموزش، یادگیری الکترونیکی و نقش چندرسانهای با تاکید بر فیلم میپردازد و سپس فناوری QR-code در فرآیند آموزشی شرح داده شده و از جمله کاربردهای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد: از بین بردن نابرابریهای آموزشی از طریق ایجاد فرصت برای تولید و ارایه محتوای آموزشی برتر-سهولت دسترسی به آموزش برای همگان -کاهش زمان و سهولت دسترسی به فایلهای کمک آموزشی -افزایش اثربخشی و کارایی محتوای آموزشی-ایجاد انگیزه در نویسندگان، مولفین و اساتید جهت تولید محتوای آموزشی چند رسانهای متناسب با کتاب برای کمک به فرآیند یادگیری- کمک به آشنایی با تلفظ دقیق و نکات فرهنگی و دیگر حوزههای زبان مقصد.
Linguists have long studied various language teaching approaches, such as classical education, electronic education, and contemporary face-to-face education, in the subject of foreign language education. Like other disciplines, the science of teaching foreign languages is developing and progressing. However, there is no denying the role and significance of educational and multimedia technology in the teaching of foreign languages, including Russian. This study aims to examine the use of passwords and QR codes in Iranian textbooks written in the Russian language. The research's first step, which uses the library method, defines technology, the role of technology in education, electronic learning, and the function of multimedia with a focus on films, after which the QR-code technology is described in the context of the educational process. Among its applications are the following: removing educational disparities by providing platforms for the creation and dissemination of excellent educational material; facilitating universal access to education; and speeding up and simplifying access to educational help files - enhancing the effectiveness and efficiency of educational materials; inspiring authors, professors, and writers to create multimedia educational materials appropriate for the book to aid in the learning process; assisting in becoming familiar with the correct pronunciation, cultural nuances, and other aspects of the target language.
Machine summary:
در گام نخست تحقيق با بهره گيري از روش کتابخانه اي به تعريف تکنولوژي ، نقش تکنولوژي در آموزش ، يادگيري الکترونيکي و نقش چندرسانه اي با تاکيد بر فيلم ميپردازد و سپس فناوري QR-code در فرآيند آموزشي شرح داده شده و از جمله کاربردهاي آن ميتوان به موارد زير اشاره کرد: از بين بردن نابرابريهاي آموزشي از طريق ايجاد فرصت براي توليد و ارائه محتواي آموزشي برتر-سهولت دسترسي به آموزش براي همگان -کاهش زمان و سهولت دسترسي به فايل هاي کمک آموزشي -افزايش اثربخشي و کارايي محتواي آموزشي-ايجاد انگيزه در نويسندگان ، مولفين و اساتيد جهت توليد محتواي آموزشي چند رسانه اي متناسب با کتاب براي کمک به فرآيند يادگيري- کمک به آشنايي با تلفظ دقيق و نکات فرهنگي و ديگر حوزه هاي زبان مقصد.
در چنين برنامه هايي تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و بار اصلي انتقال پيام بر عهده ساير رسانه هاي تصويري يا صوتي قرار ميگيرد (پورخليلي و احساني، ١٣٨٨) که استفاده از آموزش چند رسانه اي همزمان با بهره مندي از يادگيري الکترونيکي در ايجاد عامل دروني انگيزه در فراگيران زبان خارجي بسيار موثر است و رنگ و روح تازه اي به کتب آموزشي ميبخشد.
همچنان که روشن است تکنولوژي جنبه هاي نوآورانه زيادي را عرضه ميکند که مي تواند براي يادگيرندگان جذابيت بيشتري را به آموزش ببخشد که از جمله ي آنها ميتوان به آموزش با کمک چند رسانه اي اشاره کرد و اين تعريف از راسمن خود ميتواند گواهي بر اين موضوع باشد که " محتواي مواد چند رسانه اي به عنوان بخشي از يادگيري الکترونيکي بسيار غني و متنوع بوده و صدا، تصوير، فيلم ، متن و...