Abstract:
بدخوانی خلاق نظریهایست که هارولد بلوم آن را بر مبنای بینامتنیّت؛ یعنی روابط میان متون و تأثیرپذیری آثار ادبی از یکدیگر مطرح کرده است. بر این اساس، همواره کشاکشی میان شاعران و نویسندگان جدید با گذشتگان وجود دارد. بلوم در مهمترین اثر خود به نام «اضطراب تأثیر» بر رابطه دوسویه اما ستیزهجویانة مؤلفان جدید با مؤلفان گذشته تأکید کرده است. شاعران و نویسندگان جدید برای رهایی از دلهرة تأثیرپذیریِ متون گذشته با بدخوانی خلاق به روشهایی برای خلق آثار جدید دست میزنند و با این کار میکوشند تا خود را از پیشینیان برتر بدانند. در این پژوهش دگرگونیهایی را که مولوی به منظور رهایی از اضطراب تأثیرپذیری آثار پیشین، اعمال کرده است و نسبتهای بدخوانی خلاق بلوم در مثنوی را به شیوة تحلیلی ـ تطبیقی بررسی میکنیم. یافتههای پژوهش نشان میدهد که روش خلاقانة مولوی در آفرینش داستانها و حکایات و برای رها کردن خود از تأثیر متون گذشته، مصداق بدخوانی خلاقانهای است که بلوم مطرح میکند و به این منظور از شگردهای گوناگونی مانند تداعی، ایجاد مضامین تعلیمی و دینی و حکمی، تغییر در عناصر داستان و فرافکنی بهره برده است.
Creative misprision is a theory proposed by Harold Bloom based on
intertextuality and the relationships between literary texts and their influence
on each other. The theory posits that there is always a conflict between poets
and writers of the past and the succeeding ones. In his most important work,
The Anxiety of Influence, Bloom emphasizes the two-way but hostile
relationship between new writers and past ones. To get rid of the anxiety of
influence of the past texts, poets and writers use methods through creative
misprision to create new works in an attempt to show their own superiority to
their predecessors. In the present research, we analyze the transformations that
Jalal al-Din Rumi has applied in order to get rid of the anxiety of the influence
of past texts , and to study the role of Bloom's creative misprision in Masnavi
by using analytical-comparative method. The findings show that Rumi's
creative method in the creation of stories and anecdotes to get rid of the
influence of past texts is an instance of the creative misprision. For this
purpose, he has employed a variety of techniques such as association, using
educational, religious and philosophical themes, changing the elements of the
stories, and symbolism.