Abstract:
بیان تجارب عرفانی، همواره یکی از مهمترین مباحث در دیدگاه عرفا بوده است. بررسی جنبههای پدیداری این تجارب، بیرون از زبان امکانپذیر نیست. این در حالی است که زبان نیز در تبیین تجربههای عرفانی نارساست و به همین سبب عارفان، به شکلهای هنری و ادبی زبان روی آوردهاند، نماد و تمثیل دو شکل هنری از جمله شکلهای هنری زبان است. این پژوهش به شیوۀ تحلیلی در پی بررسی و تحلیل چگونگی به کارگیری تمثیل و نماد جهت آشکار کردن تجربههای عرفانی مولوی در مثنوی است. مولوی در راستای به کارگیری تمثیل با در نظر گرفتن تنگناهای زبان بشری کوشیده است تا با زبان ویژه خویش، راه را بر تأویلهای عرفانی برای خود و مخاطب بگشاید. آنچه در فهم زبان مثنوی اهمیت دارد، شناخت زبان نمادگرا در فضای گستردة این اثر است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مولوی با آگاهی از ظرفیتهای کلامی، به زبان عرفانی خود پویایی داده است. توجّه به زبان و کاستیهای آن، معناگرایی، تکرار واژگان ویژه و تمرکز بر اندیشهای واحد، آگاهی ازتجربههای عرفانی در عینِ بیانناپذیری آنها و ادراک مخاطبان از جمله عوامل مؤثر در درک زبان عرفانی مثنوی معنوی است.
One of the most important topics among mystics has always been the
expression of mystical experiences. It is not possible to study the
phenomenological aspects of these experiences outside of language. But
language is insufficient in explaining mystical experiences, and for this reason
mystics have turned to artistic and literary forms of language. Symbol and
allegory are two forms of artistic language. By using analytical method, the
present research investigates the question of how Jalal-al Din Rumi used
allegory and symbols to reveal his mystical experiences in Masnavi Manavi.
Considering the limitations of human language, Rumi has tried to open the
way to mystical interpretations for himself and the audience with his special
language. To understand the language of Masnavi, it is important to know its
symbolic language. The findings of the research show that Rumi has given
dynamism to his mystical language by using his own verbal capacities.
Attention to language and its defects, semantics, repetition of special words
and focusing on a single thought, awareness of mystical experiences with
regard to their inexpressibility and the level of understanding of audience are
among the effective factors in the mystical language of Masnavi.