Abstract:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازی های آموزشی بر یادگیری دانش آموزان می باشد. برای دست یابی به این هدف از روش خود زیست نگاری بهره گرفته شد و خاطرات و تجربیات دوران کارورزی دانشجو سال آخر آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان کرمان روایت شد. بخش خاطرات شامل سه خاطره از دوران کارورزی یک و دو می باشد. نتایج حاصل روایت ها نشان می دهد که برای طراحی و اجرای یک بازی آموزشی مناسب جهت تاثیر گذاری هر چه بهتر در یادگیری دانش آموزان باید دانش آموزان را در جریان برنامه ریزی بازی ها قرار دهیم، تدارکات، مواد و منابع اصلی برای اجرای بازی را فراهم کنیم، وقت کافی و مناسب برای بازی در نظر بگیریم، وقتی را برای شنیدن انتقادات و پیشنهادات دانش آموزان اختصاص دهیم و از انجام بازی های تکراری، پیچیده و بدون هدف آموزشی پرهیز کنیم که انجام دادن موارد فوق منجر به تاثیر گذاری بازی در امر آموزش دانش آموزان خواهد شد. معلم در انتخاب بازی باید دقت لازم را داشته باشد تا آن را با توجه به سطح آگاهی و مهارت شاگرد و منطبق با موضوع درس انتخاب کند، زیرا شاگرد زمانی اعتماد به نفس لازم را داراست که مهارت کافی را به دست آورده باشد. آگاهی از انواع بازیها و ایجاد موقعیتهای مناسب برای یادگیری از طریق بازی، در تعلیم و تربیت کودکان مفید است لذا لازم است مربیان تربیتی با فراهم کردن امکانات و ابزارهای مناسب آموزشی ـ پرورشی، برای غنیسازی ابعاد فکری و شکوفایی استعدادهای شاگردان گام بردارند.
the purpose of this study is to investigate the effect of educational games on students' learning. to achieve this goal, the self-biography method was used and the memories and experiences of the student's internship in the last year of english language teaching at farhangian university of kerman were narrated. the memoirs section includes three memoirs from internships one and two. the results of the narrations show that in order to design and execute a suitable educational game in order to have a better effect on students' learning, we must inform the students about the planning of the games, provide the main supplies, materials and resources for the implementation of the game. allocate adequate time to play, take time to listen to students' criticisms and suggestions, and avoid repetitive, complex, non-educational games that do the game's effect on education. students will. the teacher must be careful in choosing the game to choose it according to the level of knowledge and skill of the student and in accordance with the subject of the lesson, because the student has the necessary confidence when he has acquired sufficient skills. knowing the types of games and creating suitable opportunities for learning through games is useful in educating children, so it is necessary for educators to provide appropriate educational facilities and tools to enrich the intellectual dimensions and flourish the talents of students.